Podstawa kontroli
1. Rozróżnia się dwa rodzaje kontroli: bezpośrednią i pośrednią. Kontrola bezpośrednia przysługuje tylko nad tzw "awatarem" gracza, czyli wybraną jednostką lub grupą, która będzie wykonywać nasze rozkazy natychmiastowo i bez sprzeciwu. Jest to bowiem nasza reprezentacja w świecie gry. Kontrola pośrednia to zależności wierności, lenne, ekonomiczne i inne, które nasz awatar narzuca innym.
- dla państw feudalnych i dynastycznych (vide: Królestwo Francji) awatarem gracza jest głowa rodu (niekoniecznie król, ponieważ ten np może być małoletni i pod kontrolą starszego wuja)
- dla republik z systemem elekcyjnym (vide: Republika Zjednoczonych Prowincji) awatarem gracza jest dominująca frakcja, wymaga to dostosowania swojej linii polityki do doktryny frakcji
- dla dyktatur (vide: Protektorat Cromwella) awatarem gracza jest zawsze władca
- dla przypadków niepewnych o zasadzie decyduje Mistrz
2. Zasadą kontroli pośredniej jest to, że dana postać czy grupa może wypaść spod naszej kontroli w każdej chwili. Także z tego powodu, tylko dowodzenie armią przez awatara daje pewność jej ruchów.
Należy się dostosować do cech postaci czy frakcji, którą gramy bezpośrednio. W innym wypadku Mistrz może przenieść kontrolę gracza nad postacią czy grupą, która lepiej pasuje do prowadzonej przez jego polityki.
Kontrola nad konkretną frakcją w Republice oznacza, że należy konsultować się z Mistrzem w rządzeniu krajem. Mistrz może zaufać też graczowi, jeśli widzi, że dobrze i obiektywnie odgrywa charakter pozostałych frakcji. Ta sama zasada tyczy się państw feudalnych ze słabą władzą królewską/książęcą.