Zasady inne


Zasady gry.
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Zasady inne

Post autor: Skryba »

Przynależność prowincji

1. Rozróżnia się 3 rodzaje przynależności prowincji:
  • Okupacja
  • Protektoraty
  • Prowincje zdobyte

2. Okupacje są najbardziej intuicyjne i nie wymagają większego omówienia - jest to obszar zajęty przez naszą armię i z którego dostajemy skromny dochód (nie posiadamy bowiem znacznych możliwości administracyjnych, ściąganie podatków odbywa się głównie na zasadzie trybutu, haradżu, grabienia ludności. Jest to z gruntu rzeczy nieefektywne rozwiązanie tymczasowe.

3. Protektoraty to oczywiście umowna nazwa, chodzi po prostu o próby zalegalizowania i legitymizowania władzy. Dochodzi do tego, gdy zajmujemy jakąś prowincję, ale wrogi władca nie zgadza się na pokój - sytuacja zaś się przeciąga. Nie interesuje już nas okupacja, chcemy wcielić prowincję do swojej domeny, ale bez traktatu pokojowego ciężko to osiągnąć. Zaczynamy zatem organizować własną administrację od podstaw, wchodząc w porozumienia np. z lokalną arystokracją i kaptując ją do niej. Jest to połowicznie skuteczne działanie, nie tak jak istniejąca od setek lat administracja, ale też trochę bardziej wyszukane niż grabienie ludności przez wojsko. Mówiąc słowami spoza epoki - znajdujemy kolaborantów i tworzymy własne władze. Prowincja na mapie nadal jawić się będzie jako własność wroga, ale nie otrzyma z niej złamanego grosza, my dostaniemy zaś trochę więcej niż ze zwykłej okupacji.

3. Wreszcie prowincje zdobyte (anektowane) wymagają albo właśnie traktatu pokojowego, w którym wróg zrzeka się władzy nad prowincją, lub po prostu protektorat istnieje już na tyle długo, że jesteśmy w stanie własną administracją rządzić skutecznie prowincją (ten fakt musi potwierdzić Mistrz Gry). Przejętą prowincję zaznacza się kolorem nowego posiadacza, wchodzi też w skład jego dochodu i nie ma wątpliwości, do kogo należy.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zasady inne

Post autor: Skryba »

Cechy RPG

Nie istnieje sztywna lista cech RPG. Cechy mogą być dowolnie wymyślane, byle pasowały do charakteru epoki.
Mogą być proponowane przez gracza i akceptowane przez Mistrza oraz na odwrót.
Zwyczajowo, dobrze by władca posiadał od 3 do 5 cech wyróżniających go/ją, ale nie jest to wymagane.
Dla graczy ceniących aspekty RPG Mistrz będzie wsparciem, dla tych, którzy za nimi nie przepadają i wolą zwykłą strategię, nie ma nakazów.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zasady inne

Post autor: Skryba »

Czas

Istnieje możliwość stosowania własnych kalendarzy, ale dla celów mechanicznych należy zawsze podawać datę ogólną, tj. od wytyczonego startu gry. Tyczy się to zwłaszcza drzewek genealogicznych, rozkazów wojsk, ogłaszania nowych praw. Mistrzowie będą stosować tylko datę ogólną.
Podział na miesiące i dni jest fabularną kwestią pozostawioną graczom. Mistrzowie operują porami roku (wiosna, lato, jesień, zima).

Tura (1 rok) trwa tydzień IRL.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zasady inne

Post autor: Skryba »

Postaci szczególne

Występowanie tak zwanych liderów cywilnych (czyli dowódców nie trudniących się wojskiem, a zarządzeniem państwem, sztuką, nauką) jest naturalne i limit tych postaci jest tożsamy z limitem kostuchy dla postaci szczególnych. Można oczywiście mieć np malarzy jako postaci jedno/kilkurazowe, ale siłą rzeczy będą szybko nam znikać. Posiadanie liderów cywilnych jest promowane, a w przypadku wielkich osiągnięć danej postaci (np rzeźbiarza czy inżyniera) stanie się jednostką wybitną i zyska światową sławę.
Płacenie dużych kwot na wydarzenia dworskie, artystyczne i naukowe zwiększa tą szansę.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zasady inne

Post autor: Skryba »

Utrzymywanie kultury, dworu i postaci wybitnych

W 16 edycji Imperiusa nie ma nakazu stałego utrzymywania dworu, od procentu dochodu.
Inwestycje w kulturę, naukę i technikę traktujemy na jeden z dwóch sposobów:

1) doraźne inwestycje - płacimy po prostu złotem z budżetu swojego dominium, np. płacę 10 złota na ściągnięcie do siebie malarza
2) stałe inwestycje długofalowe - płacimy przeznaczając konkretną pulę PB swojego dominium, co roku, aż do odwołania - dzięki temu podnosimy prestiż swojego dworu, ludzie kultury i nauki chętniej do nas przybywają, pojawiają się też co jakiś czas wynalazki lub powstają wybitne dzieła (np. płacę 30 PB co turę na utrzymanie dworu, albo 20 PB na grupę inżynierów by opracowali mi ruchomą czcionkę drukarską).

Obie te opcje są nieobowiązkowe. Potrącone PB nie liczą się już do formuły dochodu dominium.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasady”