Gospodarka


Zasady gry.
Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 1627

Gospodarka

Post autor: Tymus »

Gospodarka

Obrazek

W grze mamy parę zasobów gospodarczych:

Złoto – ogólne określenie na walutę pieniężną. Służy do tego, do czego pieniądze służą, czyli utrzymania wojska, dworu, organizację turniejów itp.

Zaopatrzenie – określa ile żywności możemy naprodukować. Służy do utrzymywania wojska oraz punktów PB. Oprócz tego można użyć go do fabularnych inwestycji, aczkolwiek musi to być użycie sensowne, w przeciwnym wypadku nie da bonusu. Istnieje również możliwość natychmiastowego sprzedania zaopatrzenia – wtedy za każde sprzedane 4 zaopatrzenia dostarcza 1 złota. Zaopatrzenie może być składowane po wybudowaniu spichlerzy - bazowo to na każde wydane 10 złota, możemy składować 20 zaopatrzenia.

Uzbrojenie – jest to nie tyle zasób, a określenie zdolności produkcyjnych (uzbrojenia) kraju. Uzbrojenie może być składowane po wybudowaniu zbrojowni - bazowo to na każde wydane 10 złota, możemy składować 10 sztuk uzbrojenia. Można również natychmiast wymienić na złoto w stosunku 1 złoto za 2 sztuki uzbrojenia. Służy do rekrutacji jednostek zawodowych, budowy armat, dozbrajania zamków, wodowania okrętów oraz do dozbrojenia pospolitego ruszenia.
Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 1627

Re: Gospodarka

Post autor: Tymus »

Sektory

Obrazek

Gospodarka kraju składa się z 3 głównych sektorów:

Punkty populacji (PP) – przedstawia to ogólnie liczbę i efektywność ludzi pracujących na roli. PP będzie rozwijane samo z siebie wraz z upływem czasu. Nie twierdzę, że nie można tego procesu przyśpieszyć, ale jest to trudne. Jest to podstawa do liczenia naszego maksymalnego PR-u

Punkty bogactwa (PB) – to parametr opisujący produkcję w miastach i liczbę populacji tam żyjącą. Ażeby rozwinąć PB należy jednak poświęcić punkt populacji i włożyć wystarczającą ilość pieniędzy, co ja tłumaczę potrzebą ściągnięcia wiejskiej ludności do miast, żeby je rozwinąć. Każdy punkt PB wymaga utrzymania go 3 sztukami zaopatrzenia na turę, bo inaczej zapanuje głód.

Królewszczyzny – nazwa również mało oddaje historyczne znaczenie tego terminu. Są to nasze inwestycje, które produkują towary handlowe, np. tartaki, kopalnie, czy pastwiska. Innymi słowy są to inwestycje dające "czysty" dochód w jednej z kategorii (złoto, zaopatrzenie, uzbrojenie). Inwestycje te należy robić z głową bo niektóre mogą wypalić, a niektóre nie!

Niektóre inwestycje nie koniecznie muszą przynieść dochód w zasobach. Np. inwestycja fabularna w uniwersytet sprawi, że nasz kraj będzie poważany na Imperiusie, a także będzie centrum nauki i kultury pchające postęp naprzód!

Istnieje dodatkowo ważny parametr gospodarczy - Centralizacja.

Centralizacja wyraża się w % i oznacza siłę i pozycję naszego władztwa w kraju. Na centralizację składa się wiele czynników jak poziom administracji, korupcja, ilość królewszczyzn itp. Może ona być jednocześnie zwiększana poza 100% ale uwaga - nawet dojście do 100% jest wielce trudnym procesem.

Jak liczymy budżet zatem?
Złoto z PP = liczba PP * centralizacja * 1,5

Złoto z PB = liczba PB * centralizacja * 1,5 * 3

Handel = WH * liczba PB * 6

Królewszczyzny = dochód z inwestycji * centralizacja * 1,5

Zaopatrzenie = liczba PP * centralizacja * 1,5

Uzbrojenie = liczba PB * (centralizacja * 1,5) * 2

Banki i pożyczki

Czym byłby wojny bez finansowania i bankierów starających się wzbogacić na ludzkim cierpieniu? Nic zatem dziwnego, że również na Imperiusie ten fenomen zaczął przybierać na znaczeniu. Władcy posiadający bogate warstwy mieszczańskie w swoich państwach mogą u kupców i banków lokalnych zaciągać pożyczki. Maksymalną kwotę jaką możemy pożyczyć oblicza się według wzoru:

1PB = 2 sztuki złota limitu

Przykład: Kraj A ma 16 PB, władca kraju A może zaciągnąć pożyczkę na maksymalną kwotę 32 sztuk złota.

Jednak nie są to pieniądze tanie, a nasi pożyczkodawcy będą oczekiwali solidnego procentu odsetek, w postaci 30% na turę (więc 15% co roku), a czas trwania pożyczki musimy oznaczyć dokładnie z wyprzedzeniem i nie może być on dłuższy niż 3 tury.

Przykład: Kraj A wziął pożyczkę na trzy tury w wysokości 30 sztuk złota. Po trzech turach musi oddać 30 sztuk złota oraz 27 sztuk złota odsetek

Nieoddanie pieniędzy na czas z pewnością negatywnie odbije się na prestiżu nielojalnego dłużnika oraz na sytuacji gospodarczej w kraju.

Banki w Tylos oraz Aletris mogą nam pożyczyć dodatkowe środki, acz będą one pożyczały jedynie prestiżowym i uznanym władcom. Tutaj o wielkości pożyczki decydować będzie prestiż:

1 punkt prestiżu = 1,5 sztuki złota limitu

Odsetki i termin jest tu jednak podobny jak w przypadku banków krajowych. Ponadto jeśli jakiś władca zadłuży się u jednego z banków, drugi mu nie udzieli pożyczki, aż nie spłaci już zabranego kredytu.

Uwaga:
Jeśli jakiś władca posiada jeszcze zaciągnięte pożyczki, które nie zostały jeszcze spłacone, to nie może zaciągać pożyczek według powyższych zasad aż do czasu ich spłacenia.

Uwaga 2:
Proszę by informacje o pożyczce (ile od kogo i do kiedy) pojawiła się w temacie z budżetem.

Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 1627

Re: Gospodarka

Post autor: Tymus »

Handel

Obrazek

Jako, że na tej edycji zrezygnowaliśmy z systemu surowców handel zostanie przemodelowany.

W tej edycji podstawą do obliczenia handlu będzie siła naszych miast i rzemieślników (czyli ilość i liczba PB) przemnożona przez współczynnik handlu (WH). WH to nic innego jak atrakcyjność naszych miast dla kupców z całego świata. Jednakże w tej kategorii zawierają się i inne współczynniki jak poczucie bezpieczeństwa, obciążenia administracyjne i cła czy pozyskanie nowych surowców. Jednocześnie by kupcy mieli czym handlować dobrze jest im zapewnić towar - dlatego będą oni skłonniejsi do wybierania terenów na których są inwestycje (jak np. kopalnie i tartaki).

Pragnę podkreślić, że inwestycje w handel dają szybsze zwroty, natomiast WH może bardzo szybko spaść, bez naszej winy (np. jak sąsiedzi się pobiją) - zatem ten rodzaj inwestycji jest obarczony znacznym ryzykiem.

Ponadto pragniemy zaznaczyć, że z czasem mogą zacząć się tworzyć (albo odtwarzać) szlaki handlowe prowadzące pomiędzy różnymi krajami. Na pewno w takim procederze pomoże duża ilość produkowanych surowców jak i skupiska bogatych i licznych miast ale też ewentualne odkrycie nowych dróg poza Imperius czy egzotyczne towary. Możemy oczywiście wspomóc takie szlaki, wyznaczając i budując bezpieczny trakt - lecz tym sposobem nie zmusimy np. kupców do podróżowania na pustkowia.




Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 1627

Re: Gospodarka

Post autor: Tymus »

Odkrywki i surowce naturalne

Obrazek


W czasie gry możemy odkryć także złoża surowców kopalnych jak żelazo czy złoto. Ich odkrycie może być przypadkowe: np. w postaci wylosowanego pozytywnego wydarzenia, albo można wysłać wyprawę geologiczną do przeszukania danej prowincji. Samo odkrycie złoża surowca nie daje nam czystego dochodu, ale pozwala na budowę kopalni (jako inwestycję), która jest bardziej opłacalna. Dodatkowo wydobycie kopalin może mieć dodatkowe skutki fabularne.

Wyprawa geologiczna kosztuje 50 złota.



Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 1627

Re: Gospodarka

Post autor: Tymus »

Populacja

Obrazek

Jak można się domyślić, planujemy ażeby populacja sama z siebie (zwłaszcza PP ale kto wie, może z czasem i PB) rosła. Jednakże na ten wzrost będzie wpływało wiele czynników - prestiż, działanie sąsiadów, nasza sytuacja wewnętrzna czy umiejscowienie ludności. Wiadomym będzie, że kraj górsko-bagienny będzie wolniej się zaludniał niż taki rozłożony na nizinach. Ludność może też przybywać na obszary z już istniejącymi miastami albo licznymi udogodnieniami.

Od razu też zastrzegamy, że będziemy przyglądali się przypadkom lokowania miast w najniedostępniejszych miejscach - vide bagna - takie miasta mogą być mniej atrakcyjne do zasiedlania i narażone na różne losowe problemy (jak częstsze epidemie).
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasady”