Strona 2 z 2

Re: Dominium Kalten

: pt wrz 29, 2023 5:02 pm
autor: Badet
4. Zrobi się na dniach (na razie jest to: https://www.fantasynamegenerators.com/d ... -names.php przeplatane z bardziej normalnymi).
5. Pomyślę jeszcze nad tym, faktycznie jak ma być ich do 25% to trochę dużo (Kenku raczej widzę jako 5-10% ludności, może 15% po zniszczeniach wojny domowej i ich wzroście na znaczeniu).
6. W sytuacji królowych będących np, w ciąży, takie regencje się pojawiały, ale były zawsze tymczasowe i krótkotrwałe. Almanzor był pierwszym, który to faktycznie rozwinął do de facto swoich rządów.
7. Mogą istnieć precedensy kreowania takich tytułów przez dwór królewski, ale raczej jako symboliczne wyróżnienie i podniesienie czyjegoś statusu, niż nadanie komuś władzy.
8. Tak, kłują w oczy - to generalnie taka typowa kość sporu między koroną a szlachtą. Też wiadomo że taki Strażnik przysłany ze stolicy to nie mógłby być byle kto, tylko raczej ktoś z odpowiednią renomą i wpływami.
W prowincjach które najbardziej ucierpiały albo zostały spacyfikowane myślę że logicznym jest żeby w ramach wzmożonej kontroli Strażnicy pochodzili z zewnątrz, ale generalnie to są raczej miejscowi, bo królowe musiały iść na ustępstwa, zajęte odbudową kraju i konsolidacją.
9. Teoretycznie mogą, ale nie jest to powszechne i bardzo źle widziane przez domy rycerskie.
11. Pewnie
13. Zdefiniuj, "rzeszę"? Bo obligacyjne inne wyznanie realizuję mniejszością (mieli to być Kenku, ale teraz będę miał czym innym). Tą herezje widzę raczej jako element tożsamości buntowników niż realną konkurencje religijną.
15. Minus do centralizacji... No może, chociaż brak zamków dalej bardziej tu pasuje

17. Chciałem to doprecyzować jak będzie coś więcej wiadomo o sąsiadach, żeby móc tutaj ogarnąć jakieś powiązania czy dopasować granicę. Ale jako że nikt nie jest chyba superancko chętny, to tak sobie myślę...

Mógłbym przygarnąć te dwie prowincje nadmorskie na pograniczu z Valdarią (żeby mieć granicę na rzece ładną) i tam umieścić krainę zamieszkaną przez nieco inną ludność (bo Kenku za mali) wyznającą inną wiarę (może tą princepsową w jakiejś odmianie), która zachowała więcej niezależności (minus do centralizacji) i generalnie wsparła rebelie. To by mi dało:

Plusy:
+nowoczesna jednostka
+większy kraj
+duże miasto

Minusy:
-niepokoje wewnętrzne (kulty, resztki herezji, ciągle żywi buntownicy)
-gorsza centralizacja (część prowincji mocniej niezależnych)

Ewentualnie mogę zrezygnować z dużego miasta i olać tą gorszą centralizacje. To zależy od tego czy i co zrobi Kociebor (jak ma mieć ligę handlowych miast to raczej moja stolica nie będzie centrum handlu zachodu xd), może wtedy też wezmę jakiś minus związany z morzem (mniejsza morskie ruszenie albo limit budowanych okrętów na turę) związany z tym że miasta wybrzeży mają solidne przywileje, a kampanii morskich Krebainowie od wielu lat nie toczyli.

Re: Dominium Kalten

: pt wrz 29, 2023 11:01 pm
autor: Badet
Mapa powiększona

Obrazek

Ametystowe księstwa





Jeszcze przed nadejściem Tylosian, część Andujarów, zamieszkała wybrzeże na prawym brzegu rzeki Laruzy, zwane Ossiarchem. Zwani oni byli Ossiarchami - wojowali niekiedy z królestwami brentelskimi i wyprawiali się na morskie wyprawy wzdłuż wybrzeża, z które przynosiły im bogate łupy. Zachowujący bliskie związki ze swoimi wschodnimi kuzynami, Ossiarchowie tworzyli jednak odrębną państwowość z własną trójcą wodzów. Kiedy Imperium najechało Andujarów, na ziemie Ossiarchów napłynęli liczni uchodźcy - zaś przerażeni widmem najazdu władcy zawarli sojusz ze swoim tradycyjnym wrogiem, czyli Krebainami z brentelskiego pogórza.
Obydwie nacje wspólnie stawiły czoła tyloskim legionom, dzielnie, lecz nieskutecznie - ostatecznie Ossiarchowie, tak jak reszta Andujarów zostali podbici, a pozostałości Krebainów wypchnięte na pogórze brentelskie lub przejęte.

Hildakowie pozostali jednak butni i nieustępliwi. Wielokrotnie wszczynali powstanie, również przeciwko sprowadzanych przez Tylos Valdarom, których władza nigdy do końca nie scementowała się w tym regionie.

Ostateczny cios przeciwko władzy najeźdźców spadł, kiedy Evertha wszczęła swą rebelie. Wówczas to, wedle legendy, miało dojść do ametystowego hołdu - ossiarski arystokrata, książę Ozkar z rodu Glymmów, poprosił królową Everthe o oswobodzenie również jego ojczyzny. Królowa przystała na to, o ile Glymmowie złożą jej hołd. W ten sposób w przededniu bitwy na Przełęczy Kłów na tyloskich tyłach wybuchło powstanie Ossiarchów, które przyśpieszyło ich wycofanie się z regionu.

Na ziemiach Ossiarchu Glymmowie utworzyli, według prastarej tradycji, trzy księstwa, znane ametystowymi od klejnotów, które podarowali królowej na znak swej wierności i przymierza. Rządzone de facto wspólnie przez książęta z domu Glymm, księstwa zachowały odrębność i niezależność aż do dziś, choć już od setek lat pozostają częścią korony Dominium Kalten.

Arystokracja Ossiarchu nomialnie zgrupowana jest tak jak na pozostałych ziemiach Dominium - w dom rycerski Glymm. W praktyce jednak lokalny wiec jest w całości zdominowany przez trzy familie, rządzone przez ametystowych książąt,

Kultura Hildaków

Mieszkańcy ametystowych księstw szczycą się swoją odmiennością i własnymi zwyczajami - płynącą w ich żyłach czystą krwią starożytnych Andujarów, nieposkromionych ani przez Tylosian, ani przez Valdarów. Jest to lud blisko związany z morzem, wśród którego żyje wielu rybaków i żeglarzy. Bardzo poważają handel i proces kumulowania bogactw, pełni są ostentacyjności i detali w swej sztuce, rozlicznych ozdobach i tradycjach. Odróżniają się tym od bardziej umiarkowanych Krebainów, w których oczach Ossiarchowie są dosyć krzykliwi, zapalczywi i porywczy - często domagający się większej uwagi, niż na to zasługują. Ossiarchowie są bardzo przywiązani do swoich miast, które uważają za perły w koronie całego Kalten - nawet jeżeli najlepsze lata ich świetności dawno już przeminęły.


Religia Hildaków
Zontaryzm

Zontaryzm jest synkretyczną religią powstałą na styku Glaudanizmu i Katlonizmu. Jego wyznawcy wierzą w Boską Parę - Panią Nocy i Pana Dnia, dwójkę bogów uosabiających naturalny cykl czasu, kobietę i mężczyznę, życie i śmierć. Pani Nocy jest utożsamiana z Kruczą Królową, natomiast Pan Dnia - z Androsem.

Wiara ta posiada stosunkowo nieliczną kastę kapłańską, tzw. święte pary - składające się z poślubionych sobie mężczyzny i kobiety, zwykle starszej, bezdzietnej (choć nie zawsze) pary, wspólnie odprawiającej nabożeństwa i dbającej o świątynie.

Religia, w swej antycznej, pierwotnej postaci, ta pojawiła się wśród Andujarów wieki temu - być może to właśnie jej rozwój rozdzielił Ossiarchów od reszty ich pobratymców. Ostateczny charakter nadali jej jednak pierwsi książęta z rodu Glymmów, którzy utrzymali ją jako symbol swojej odrębności i niezwykłości, na przekór wszystkim zewnętrznym siłom.

Oficjalne stanowisko Glaudanizmu wobec Zontaryzmu uznaje go jako odstępstwo zbliżone do herezji - co bardziej religijne królowe w przeszłości podejmowały nawet próby ograniczania tego kultu. Obecnie jednak jest on oficjalnie uznany i dopuszczony do praktykowania na terenie ametystowych księstw.

Re: Dominium Kalten

: pn paź 02, 2023 11:58 pm
autor: Badet
Zaktualizowałem pierwszy post o:
-kwestie o które były pytania i moje odpowiedzi
-rozszerzoną historie Kertha, jego udziału w wojnach z Savorachami, wojny domowej
-drobną zmianę nazwy religii (ułatwienie dla piszących)
-zmianę nazwy Hildaków na Ossiarchów
-opis wasala (Sępie Wyspy)
-nowe propozycje wad i zalet
-nową mapę

Więcej grzechów nie pamiętam.

Re: Dominium Kalten

: wt paź 03, 2023 10:39 pm
autor: Tymus
Jako, że chwilowo nie mam więcej uwag to:

PODANIE WARUNKOWO ZAAKCEPTOWANE

Warunkowe zaakceptowanie oznacza:
I. Na skutek innych podań mogą jeszcze wyniknąć kwestie, które trzeba będzie to doprecyzować (zwłaszcza w przypadku konfliktu podań).
II. Modyfikatory mogą ulec zmianie z uwagi na balans.
III. Możesz dalej proponować zmiany, natomiast od teraz każda zmiana podania musi być wcześniej konsultowana z GMami.
IV. Możliwe jest "ponowne otwarcie podania" na Twoją prośbę, w przypadku znacznej zmiany mechaniki lub zmiany stanu startowego.

Modyfikatory:

Rozległa domena
Dominium Kalten obejmuje rozległe przestrzenie brentelskiego pogórza, wybrzeża żmijów, pogranicza maszhańskiego i ametystowych księstw
Skutek: Dominium otrzymuje dwie dodatkowe prowincje i dodatkowe 40 PP

Wasal
Bliźniacze wyspy Skulk i Ikas są rządzone przez wezyra Torabiego (formalnie dzierżącego tytuł książęcy). Ich mieszkańcami są potomkowie brańców sprowadzonych przez Kertha, którzy zmieszali się z Krebainami i Ossiarchami, tworząc dość egzotyczny miks.
Skutek: Dominium posiada wasala Sępie Wyspy

Nowoczesna jednostka wojskowa
Żelaznobocy - tworzenie tej formacji rozpoczęło się podczas podczas Rebelii Sępiego Króla, kiedy to rosnącym problemem stali się grabiący kraj maruderzy z wiecznie rozchodzących się, pośpiesznie zbieranych oddziałów. Problem ten usiłował rozwiązać marszałek Diamard, który przemienił je w ujednolicone, karne i zdyscyplinowane oddziały. Żołnierzy tych nazwano żelaznobokimi, od metalowych hełmów, które nosili. Regularnie wyposażone i karne oddziały zdołały udowodnić swoją przydatność w końcowych latach wojny - jednak w ostatnich latach marszałek Diamard popadł w niełaskę i został odsunięty od dworu królowej Lanny, a proces szkolenia tych jednostek nigdy nie został ostatecznie ukończony w pierwotnie planowanej skali.
Skutek: Dominium posiada nowoczesną jednostkę Żelaznobokich

Ulotna sztuka
Rzemieślnicy Krebainów i Ossiarchów od setek lat prześcigają się w tworzeniu pięknych dzieł sztuki, mających upamiętnić zmarłych i historie, jakie po sobie pozostawili
Skutek: Gracz ma lepszą szansę na wylosowanie pierwszego dzieła sztuki (poza startowym) lepszej jakości. Startowe dzieło sztuki:

Nazwa: Zerwiduch
Poziom: II
Rok powstania: ??? (przed 535)
Autorstwo: anonim
Lokalizacja (obecna): Kruczy Dwór w Hadat
Przedstawienie: https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... c9b6753497&
Opis: Zerwiduch to wykonany z rogu jednorożca ceremonialny miecz, służący za koronacyjne ostrze królowych z dynastii Kaltenborn. Wielkie, dwuręczne ostrze o zaokrąglonym końcu przypomina pradawną broń, którą pół-dzikie plemiona Krebainów dzierżyły w bojach za czasów królestw brentelskich. Wedle legend to właśnie Zerwiduchem królowa Evertha zjednoczyła plemiona Krebainów i pokonała tyloskie legiony. Liczne szczerby znaczące ostrze tego czcigodnego dzieła mają odzwierciedlać złe duchy, które pierwsza królowa odesłała w niebyt.

Echa wojny domowej
Chociaż wojna domowa zakończyła się, po brentelskim pogórzu ciągle grasują maruderzy Sępiego Króla, podtrzymujący swoje heretyckie wierzenia. Jednocześnie od czasów Ciemnego Słońca w niektórych miastach istnieją podobno apokaliptyczne kulty demonów, wyjęte spod prawa i składające ofiary z ludzi.
Skutek: Sytuacja wewnętrzna w Dominium daleka jest od spokojnej.

Rozciągnięta władza
Ametystowi książęta, odwieczne domy rycerskie, wolne miasta, karawaniarze Kenku, wyspiarze i brentelscy górale. Poddani Kruczego Tronu są liczni i zróżnicowani, przez co dwór musi działać ostrożnie, zwłaszcza gdy w grę wchodzą starożytne przywileje i niedawne ustępstwa, dokonane w ogniu wojny domowej.
Skutek: Startowy poziom centralizacji w Dominium wynosi 35%

Przysięga spokojnych wód
Rekwizycje okrętów na potrzeby "Czarnych Fal" wywołały nieomal rebelie wśród kupców. W zamian za ich poparcie w wojnie domowej, Kruczy Tron przysiągł wolnym miastom nie robić tego nigdy więcej bez ich zgody
Skutek: Rekwizycja okrętów cywilnych w ramach mobilizacji, bez uzyskania wcześniejszej zgody wprowadzi duży zamęt, zebrane tym sposobem okręty będą w mniejszej liczbie a ich mobilizacja odbije się mocniej na handlu państwa