Strona 1 z 1

Dochód

: ndz cze 12, 2022 9:35 pm
autor: Skryba
Podstawy dochodu

1. Na dochód wpływają składowe:
  • populacja
  • bogactwa
oraz zmienne procentowe
  • podatki
  • protekcja handlowa
  • stabilność

2. Populacja to suma ludności zamieszkujących nasz kraj. Niezależnie czy jest to wielu poddanych w małej prowincji czy też mała ilość poddanych w wielkiej prowincji.


3. Bogactwa to bogactwa naturalne naszego kraju - drogocenne minerały, zwierzęta, produkty rzemieślnicze, ale też zboża, drewno, ryby i tym podobne.


4. Zmienna podatkowa to jedyna zmienna z bezpośrednim i natychmiastowym wpływem gracza. Gracz decyduje o wysokości podatków płaconych w jego domenie. Są to podatki wszelkie: pogłówne, cła, myta, i tak dalej. Niskie podatki mogą wpłynąć pozytywnie na migrację czy przedsiębiorczość ludności, ale uszczuplą finanse gracza. Wysokie podatki zapewnią nagły dopływ gotówki, ale może to się odbyć kosztem stabilności czy omijania naszego kraju przez kupców. W ostateczności nawet niepokojami czy buntami.


5. Protekcja handlowa stanowi jak władca/kraj postrzegany jest przez kupców. Im wyższy ten wskaźnik, tym bardziej kupcy czują się bezpiecznie i pod ochroną władz. Im niższy, tym bardziej cierpieć będzie handel w naszym kraju.


6. Stabilność to ogólny wskaźnik decydujący o poziomie porządku, egzekwowania prawa, pokoju i sprawności administracji w naszej domenie. Im niższa, tym gorzej mają się sprawy z utrzymaniem ładu i korupcją. Negatywnie na stabilność wpływa podnoszenie podatków, wojna, niepokoje, duża korupcja.


7. Wzór na dochód prezentuje się następująco:

((POPULACJA*PODATKI)+(ŚREDNIA(BOGACTWA*PODATKI);(BOGACTWA*PROTEKCJA HANDLOWA))*STABILNOŚĆ
Czyli: procent podatków wpływa na dochód bezpośredni z populacji (pogłówne). Na bogactwa oddziałują dwie zmienne - podatki (cła, myta) oraz protekcja handlowa. Średnia z tych dwóch stanowi o dochodzie z bogactw (dopiero po ich sprzedaży dostajemy gotówkę, czyli muszą to zrobić kupcy - i muszą nam zapłacić podatek). Całość tych dwóch źródeł dochodu przepuszczana jest jeszcze przez stabilność, co odwzorowuje poziom korupcji i ładu w naszej domenie - jak wiele dochodu trafi do naszej własnej kiesy.

8. Gracz informuje o poziomie podatków co turę na swoim tajnym forum. Bez takiej informacji zakłada się, że podatki nie ulegają zmianie. Wszystkie inne składowe i zmienne ustalane są przez Mistrza Gry. Zaleca się jednak informowanie o swoich inwestycjach i działaniach, w razie gdyby mogły umknąć MG.

Re: Dochód

: pn lip 04, 2022 5:02 pm
autor: Skryba
Miasta i złoża

1. Duże miasto, w znaczeniu dużego ośrodka administracyjno-handlowego, jest przydzielane automatycznie za każde 50 punktów populacji (PP). Oznacza to, że przy startowych 200 PP posiadamy 4 startowe miasta.

2. Miasteczka, czyli mniejsze ośrodki, to każde 10 PP. Przy startowych 200 PP dysponujemy 20 miasteczkami.

3. Nie można w żaden sposób "podmieniać" sobie dużych miast i miasteczek. Mechanika ta jest z góry ustalona i taka sama dla każdego. Ośrodek miejski (niezależnie od wielkości) zawsze znajduje się w prowincji, z której PP wynika (nie można zatem przydzielić sobie np. wszystkich startowych miast w jednej prowincji).

4. Gracz swoimi działaniami może poprawić infrastrukturę danego ośrodka, a także pozytywnie wpływać na protekcję handlową prowincji/całego kraju, by zachęcić kupców do podróżowania przez jego miasta czy miasteczka. Gracz nie może bezpośrednio wpływać na PP. Rosną one samoistnie i gracz informowany jest o tym przez MG przy przydzielaniu dochodu co turę (jeśli faktycznie ta liczba się zmieni w ciągu tury). Zmiany mogą być rzadsze, mogą też nie występować wcale. Wyjątkiem od tej reguły są ewidentne działania IG, jak np. wzięcie dużej liczby ludności w niewolę i osadzenie ich u siebie - ale o efektach i tak informuje dopiero MG. Podsumowując, działania gracza jedynie stymulują rozwój populacji, a nie bezpośrednie.

5. Z tej racji miasta i miasteczka także powstają samoistnie, gdy przekroczony zostaje dany próg PP. Gracz jedyne co może zrobić, to określić prawa danego miasta, jego nazwę, dokładną lokalizację w obrębie prowincji w której wzrosły PP oraz inne fabularne smaczki. Jak wspomniano, wspomaganie infrastruktury i protekcji handlowej nowego ośrodka z pewnością jest korzystne - ale nie decydujące.

6. Jeśli chodzi o punkty bogactwa (PB), to działają tutaj analogiczne zasady, ale z innym opisem fabularnym. 10 PB to średniej wielkości złoże, bądź średnio zasobny klucz wsi, las do wyrębu, miejsce do połowu ryb itd. 50 PB to już spore złoże/zasób. W późniejszych etapach gry odwzorowywać będą manufaktury, faktorie, czy nawet fabryki (IV Etap).

Re: Dochód

: pn lip 04, 2022 5:16 pm
autor: Skryba
Start

1. Startowa ilość (I Etap) PP: 200 punktów. Startowa ilość (I Etap) PB: 200 punktów. Wobec doktryn graczy liczby te mogą podlegać fluktuacjom w jedną lub drugą stronę, do ustalenia na tajnym forum. Startowe modyfikatory: podatki 25%, protekcja handlowa 40%, stabilność 75%. Tutaj również MG może decydować o innych parametrach startowych o których poinformuje na tajnym forum. Podatki można podnieść dopiero od drugiej tury (tj. podnieść w pierwszej, zebrać plony w drugiej). Koszty PP i PB przeznaczone na dwór i technologie określane są dopiero od drugiej tury (j/w), w pierwszej zakładamy standardowe nakłady. Startowy dochód powinien wynieść 86,25 pkt (wg opisanej powyżej formuły).

2. Gracz sam przydziela ile PP i PB znajdzie się w każdej prowincji, czerpiąc ze startowej puli. Nie można ulokować wszystkich punktów w jednej prowincji. Ze względów fabularnych, warto też nie dzielić ich równiutko od linijki (ale to już nie jest wymóg).

3. Minimalna wartość PP w jednej prowincji: 10 pkt. Maksymalna wartość PP w jednej prowincji: 60 pkt. Tak samo z PB. Wymóg ten dotyczy wyłącznie startu, po starcie wartości te oczywiście mogą rosnąć lub spadać poniżej/powyżej limitów.

4. W rekrutacji do I sezonu gry określono minimalne państwo jako państwo z 5 prowincjami, maksymalnie można było wybrać 15 prowincji. Każdy ma nadal równe szanse. Oznacza to tylko tyle, że 5 prowincjonalne państwo będzie mocniej zurbanizowane, ale nadal będzie posiadać tyle populacji, co większe państwo - gęściej zaludnione miasteczkami niż większymi miastami. To samo tyczy się bogactwa złóż/zasobów. Również większe prowincje na mapie odpowiadają po prostu mniejszej gęstości zaludnienia, a mniejsze większej gęstości, ale populacja/bogactwo nadal "się zgadza".

5. Startowe fortyfikacje to fortyfikacje domyślne. Każdy dysponuje mniej-więcej takimi samymi w swoich prowincjach. Jeśli ktoś chce mieć większe umocnienia/zamki, musi je zbudować już w świecie gry. W związku z tym pierwsze wojny będą mieć podobny modyfikator terenowy wynikający z fortyfikacji.

6. Ten opisany powyżej zaawansowany start należy omówić na tajnym forum z MG, prezentując rozpiskę z podziałem punktów, ew. doktrynami które mogą nań wpływać, propozycjami do zaakceptowania przez MG itp. Po zaakceptowaniu mapa prowincji z PP i PB musi być opublikowana na jawnym forum gracza. Te informacje są bowiem jawne i znane każdemu. Warto na mapie zaznaczyć także ośrodki miejskie (PP) oraz złoża/zasoby (PB) - ich opis pozostaje fabularnie dowolny dla każdego gracza (MG zastrzega sobie prawo ingerencji).