Założenia

Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Założenia

Post autor: Skryba »

1. Gra Telikos 2 jest grą turową. Podzielona jest na cztery etapy:
  • Era Wędrówek Ludów
  • Era Królestw i Rycerzy
  • Era Odrodzenia, Kultury i Nauki
  • Era Imperiów i Dekadencji
Pierwszy etap odpowiada tzw. wiekom ciemnym - odpowiednik naszych lat ok. 600-1000.
Drugi etap odpowiada epoce feudalizmu - odpowiednik naszych lat ok. 1000-1400.
Trzeci etap odpowiada epoce renesansu - odpowiednik naszych lat ok. 1400-1800.
Czwarty etap jest opcjonalny i nie musi zostać rozegrany. Jest on odpowiednikiem długiego XIX stulecia, odpowiednik naszych lat 1800-1918.

2. Każdy etap trwa mniej-więcej 5 do 10 tur. Długość ta może być dowolnie zmieniana przez MG w porozumieniu z graczami, tj. wydłużana bądź skracana.
Przy założeniu, że każda tura trwa tydzień, co około 2 miesiące wchodzimy w nowy etap.

3. Między etapami dochodzi do tzw. czyszczenia planszy. MG decyduje wtedy o pewnych fabularnych przeskokach, które zapewnić mają spójność fabularną. Oczywiście dąży do jak najmniejszych ingerencji, celem jest to, by następny etap był odpowiednio grywalny.
Może zatem dojść do usunięcia niepotrzebnych krajów NPC na drodze podboju czy innej, niejako "poza grą".
Na czyszczenie planszy może zostać przeznaczony okres od 50 do 100 lat, a więc na przykład etap 1 może się zakończyć w roku 1000, natomiast etap 2 zacznie się od roku 1050.
Jest to delikatny proces, także podlega pełnym negocjacjom z graczami.

4. Gracz ma prawo "pierwokupu" swojego poprzedniego kraju, ale nie musi się na niego zdecydować. Dopuszczalne są zatem sytuacje, gdy gracz zmienia kraj między etapami - na kraj innego gracza (przy jego pozwoleniu) bądź kraj NPC.
Nie ma możliwości wyzuć gracza z jego kraju, jeśli ten nie chce go zwolnić. Gracze pokonani w poprzednim etapie (których kraj przestał istnieć) mogą ponownie dołączyć do gry w następnym etapie. Jeśli nie będzie wolnych krajów, MG może w ramach "czyszczenia planszy" zrobić miejsce dla takiego gracza.

5. Wszystkie wynalazki i innowacje muszą zostać wynalezione przez graczy (oczywiście poza tymi, które były już dostępne na starcie). Do tworzenia wynalazków i ich implementacji służą wydatki na kulturę, dwór, technologię, ogólnie pojęty mecenat. W razie braku wynalezienia danego wynalazku z reguły nie będzie on dostępny. W krytycznych wypadkach może się on pojawić w ramach "czyszczenia planszy" przez MG, ale nie jest to gwarantowane.

6. Dla danego etapu limitowana jest dostępność form ustrojowych, praw ogólnych i dziedziczenia, religii i kultur. Przykładowo, w pierwszej erze z reguły dostępne będą głównie formy plemienne, demokracji wojennych itp. z mechanizmem elekcji bądź równego podziału dziedziczenia. Dostępne będą tylko religie objawione, bądź inne naturalne. Wraz z kolejnymi turami bądź też etapami pojawiać się będą nowe możliwości - ewolucji naszej domeny w republikę kupiecką, teokrację, wprowadzenia primogenitury czy też nowej religii.
Jeżeli chodzi o kultury, podejmowane w grze decyzje będą mieć również na nie duży wpływ. Podbicie państwa sąsiada i np. zdecydowanie o równości obu ludów może doprowadzić do tego, że w następnym etapie nasza ludność będzie uważać się za ludność kultury synkretycznej.
Odwzorowywać to będzie procesy, które wydarzyły się w naszym świecie - jak np. powstanie kultury i języka angielskiego z anglo-saskiego i normandzkiego czy też przejście z kultury frankijskiej (germańskiej) do francuskiej (romańskiej).

7. Świat Telikos odpowiada w dużej mierze naszemu światowi. Znajduje się na planecie takiej, jak Ziemia. Znajduje się w tej samej odległości od słońca, ma swój księżyc, pole magnetyczne. Pod względem klimatu kontynent znajduje się na południowej półkuli - jego najbardziej południowe krańce zbliżają się do kraju wielkiego lodu, za którym leży biegun południowy. Północne skraje kontynentu są niemiłosiernie gorące, znajdując się niebezpiecznie blisko równika i miejsc, gdzie ponoć żeglarze widzieli, jak gotuje się woda w morzu.
Różni się także pod kątem płyt tektonicznych, no i oczywiście języków, kultur, religii i historii. Używane są zarówno kalendarze solarne i lunarne, systemy dziesiętne jak i inne. Należy liczyć się także z innymi nazwami dni i tygodni, jako, że czerpią z zupełnie innych tradycji.
Gramy w konwencji low fantasy, magia, inne rasy, smoki i demony istnieją tylko w sferze podań i legend.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3426
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Założenia

Post autor: Skryba »

Fabularność opisów

1. Z racji obcinania etatu MG, tak by starczyło trochę czasu na życie - wszystkie wydarzenia, zgony, wojny i ogółem wyniki akcji graczy bądź zaplanowanych pojawiać się będą w tak zwanych bullet-pointach. Czyli efekty krok po kroku na liście. Starsi gracze mogą kojarzyć takie listy ze zleceń z Giełdy Pracy.


2. Cel jest dokładnie taki sam, tylko z małym twistem. Pojawia się nekrolog - gracz, któremu zależy (np. był to jego władca), pisze na swoim jawnym forum biogram z podsumowaniem rządów. Może to zrobić nieobiektywnie, takie jego prawo jako wczuwającego się w "growego" kronikarza dworskiego. Reszta graczy ma wciąż do porównania wersję jak najbardziej obiektywną się da z mistrzowskich lakonicznych punktów. Co więcej, rywal gracza może również napisać taki biogram i przedstawić fakty zgoła inaczej. I tak jeśli chodzi o wszystko - bitwa - może być przedstawiona jako czyjeś zwycięstwo, a u innego gracza jako jego (bo np. wycofał się taktycznie i ocalił swoje wojska, ale tamten powie - że przecież oddał pola).


3. Oczywiście bez absurdów - tzn. są one dozwolone, ale na pewno byłyby wyśmiewane przez wszystkich i wszystko, jeśli okrutny tyran i uzurpator zostałby przedstawiony jako kochający ludzi władca, albo totalna klęska w której poległa większoć armii jako zwycięstwo. Można jednak dalej bawić się propagandą. Władca był trudny, ale skuteczny. Klęska może i klęską była, ale pamiętacie jak nasz wróg zebrał manto 5 lat temu? Pole do popisu jest.


4. Z tej racji nie będzie Giełdy Pracy/zleceń do pisania, gracze powinni opisywać wydarzenia i efekty na swoich jawnych podforach jako autorskie podsumowania. Ma to też służyć pewnemu ruchowi na jawnych forach. Jeżeli ktoś będzie zupełnie ignorować ten aspekt (nikt oczywiście nie każe pisać regularnie rozprawek na 10 stron) - jego poddani mogą uznać, że władca czy jego otoczenie nie troszczą się w ogóle o dobry wizerunek czy ogólnie pojętą propagandę i wyczuć wręcz w tym słabość. Zwłaszcza, jeśli druga strona nie będzie w tym zawodzić (tj. rywal opisujący każde takie wydarzenie w swojej wersji, bez konkurencji).
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rekrutacja, zasady, lore, OG”