Prestiż i dworzanie

Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Prestiż i dworzanie

Post autor: Princeps »

Prestiż

To jest główna statystyka opisująca nasze poważanie w kraju i poza nim. Wyższy poziom prestiżu pozwala nam uniknąć nieprzyjemności związanymi z niepokojami wśród szlachty, a także wpływa na stabilność w kraju.
Zdobycie prestiżu jednak nie jest takie łatwe ani tanie, zyskujemy go za różne akcje – np. zorganizowanie świąt, śluby, uczty, zwycięstwa w bitwie, turnieje itd. Oprócz tego naszym stałym źródłem prestiżu może być utrzymanie dworu. Każdy władca musi utrzymywać swój dwór w dostatku, żeby pokazać biedakom, że dużo im brakuje do bycia na szczycie drabiny społecznej. Minimalny poziom budżetu jaki należy wydawać na dwór to co najmniej 5% - taka ilość nie przynosi nam prestiżu, ale też zapobiega jego dodatkowemu, gwałtownemu spadkowi. Ponad tę wartość, każde 8 złota jakie wydamy na utrzymanie dworu w danej turze, w następnej generuje dodatkowy punkt prestiżu.

Wejście w prestiż na minusie znacznie zwiększa ryzyko buntów, niepokojów, problemów ze szlachtom, oszustw na podatkach itd. Pasuje więc utrzymywać go na poziomie bezwzględnego minimum - 0.

Wysoki poziom prestiżu określany jest przez 3 graczy o największym prestiżu.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Prestiż i dworzanie

Post autor: Princeps »

Dworzanie i wielcy ludzie

Na tej edycji władcy mają do dyspozycji najęcie dworzan oraz wielkich ludzi. Obie kategorie są przydatne i działają podobnie. Wielcy ludzie są skuteczniejsi lecz są zdecydowanie drożsi i jest ich ograniczona liczba. Dodatkową funkcją dworzan jest możliwość oceny sytuacji z ich strony w dziedzinie w której dany dworzanin akurat się specjalizuje. Zastrzegam jednak, że ich porady nie zawsze będą się sprawdzać w 100%.
Najęcie dworzanina kosztuje 30 złota. Natomiast jego utrzymanie – 10 złota oraz prestiż. Ilość prestiżu jaką musimy zapłacić dworzaninowi rośnie z każdym zatrudnionym wcześniej dworzaninem.
• Za pierwszego dworzanina – 4 prestiżu
• Za drugiego dworzanina – 6 prestiżu
• Za trzeciego dworzanina – 8 prestiżu
• Za czwartego dworzanina – 10 prestiżu
• Za piątego dworzanina – 12 prestiżu
• Za szóstego dworzanina – 14 prestiżu

Zatem jak mamy 4 dworzan, to co roku musimy na nich wyłożyć 4+6+8+12=30 prestiżu
Wartości te, tak jak właściwie wszystko inne, mogą się zmienić w trakcie rozgrywki.

Wielcy ludzie pojawią się podczas rozgrywki i będzie można ich nająć przez licytację.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Prestiż i dworzanie

Post autor: Princeps »

Lista dostępnych dworzan


Rycerz – widok potężnego wojownika podnosi na duchu, zwłaszcza, gdy jedzie on w pierwszej linii tuż przed tobą. Mając po swojej stronie osławionego bohatera wielu pojedynków i bitew, o którym krążą historie, że jedną szarżą nabił na kopię 10 wrogów, któż stanie nam na drodze?
  • Zwiększa morale części jednostek na czas bitwy, ryzyko rany wrogiego dowódcy i ma szansę na dokonanie lokalnego zwycięstwa w bitwie.

Architekt – zwykle niezbyt postawny dworzanin ciągle chodzący gdzieś ze stosem pergaminów. To co jednak czyni go przydatnego, to jego umiejętności projektowania budowli, mostów, zamków i murów, które nie zawalą się przy pierwszym wietrze czy strzale z katapulty.
  • Umożliwia prace nad większymi projektami budowlanymi, zmniejsza koszt budowy zamków i murów miejskich o 25%.

Inżynier – złota rączka, pan majster, pan kierownik, różnie go nazywają, ale to on jest najważniejszym człowiekiem w armii podczas oblężeń. To jak dobrze zaprojektuje wieżę oblężniczą, czy trebusz wpływa na długość oblężenia oraz na ilość zabitych, których zdecydowanie było by więcej przy szturmie za pomocą drabin. Przydany jest również w obronie, gdy trzeba postawić na murach blidy lub zorganizować budowę barykady za wyłomem.
  • Umożliwia budowę machin oblężniczych podczas oblężeń, zwiększa możliwości obronne miasta/zamku.

Szambelan – człowiek stojący za spełnianiem wszelkich zachcianek władcy. Turniej? Już się robi. Uczta? Na kiedy Jaśnie Panie? Oprócz tego jego zadaniem są codzienne prace związane z utrzymaniem dworu, czyli zarządzanie jego wydatkami i organizowanie pracy dworzan.
  • Zmniejsza koszt utrzymania wszystkich dworzan (w tym samego siebie) o 3 prestiżu. Zwiększa też o 25% zysk prestiżu ze wszystkich uczt, turniejów, świąt, wesel oraz innych wydarzeń.

Marszałek – w ujęciu wojskowym oznacza osobę, która zajmuje się pozabitewnymi sprawami żołnierzy. Dba o ich wyposażenie, wyżywienie, werbuje uzupełnienia, słowem, dba, żeby armia była w stanie walczyć.
  • Wspomaga reformy wojskowe, zmniejsza koszt utrzymania wojska zawodowego w złocie i zaopatrzeniu o 25%.

Mistrz szpiegów – cichy i enigmatyczny pan siedzący z tyłu. Niezbędnik każdego kto chce wykorzystywać wywiad do realizowania swojej polityki
  • Zwiększa efektywność akcji wywiadowczych.

Szkutnik – a precyzyjniej zarządca szkutników czy projektant okrętów. On wie jak zbudować statki – jakiego materiału użyć i jak zorganizować pracę aby było tanio. Każdy komu marzy się panowanie na siedmiu morzach powinien zaprosić taką osobę na dwór
  • Zmniejsza koszt budowy okrętów o 25%, ale jedynie 10 na turę.

Misjonarz – człowiek o wielkim autorytecie religijnym, który potrafi wielkimi przemowami porwać tłumy i nawrócić ich na jedyną słuszną wiarę. Każdy władca dbający o dusze swoich poddanych powinien mieć takiego człowieka w swoim otoczeniu.
  • Zwiększa efektywność nawracania.


Rycerzy, inżynierów i misjonarzy można werbować dowolną ilość, całej reszty może być tylko po 1 na kraj
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasady gry”