Gospodarka

Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Gospodarka

Post autor: Princeps »

Zasoby

W grze mamy parę zasobów gospodarczych:

Złoto – ogólne określenie na walutę pieniężną. Służy do tego, do czego pieniądze służą, czyli utrzymania wojska, dworu, organizację turniejów itp.

Zaopatrzenie – określa ile żywności możemy naprodukować. Służy do utrzymywania wojska oraz punktów PB. Oprócz tego można użyć go do fabularnych inwestycji, aczkolwiek musi to być użycie sensowne, w przeciwnym wypadku nie da bonusu. Istnieje również możliwość natychmiastowego sprzedania zaopatrzenia – wtedy za każde sprzedane 4 zaopatrzenia dostarcza 1 złota. Zaopatrzenie może być składowane po wybudowaniu spichlerzy.

Uzbrojenie – jest to nie tyle zasób, a określenie zdolności produkcyjnych (uzbrojenia) kraju. Nie można go przechowywać, ale można natychmiast wymienić na złoto w stosunku 1:1. Służy do rekrutacji jednostek zawodowych oraz do dozbrojenia pospolitego ruszenia.


oraz następujące surowce:
  • Wino
  • Drewno
  • Ryby
  • Wełna
  • Futra
  • Kadzidła
  • Sól
  • Złoto
  • Srebro
  • Żelazo
  • Szkło
  • Sukna
  • Jedwab
Surowce mogą być produkowane jedynie na niektórych terenach, za wyjątkiem wełny, sukien, szkła i jedwabiu, które mogą być produkowane wszędzie.
Do surowców kopalnych, czyli soli, złota, srebra i żelaza trzeba natrafić na złoża.
Ryby można produkować w każdej prowincji mającej kontakt z morzem lub jeziorem.
Drewno można produkować w każdej prowincji leśnej.
Natomiast kadzidła, wino i futra można produkować na terenach określonych na mapie
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Gospodarka

Post autor: Princeps »

Gospodarka

Gospodarka kraju składa się z 3 głównych sektorów:

Punkty populacji (PP) – chociaż bardziej nazwał bym je punktami rolnictwa, jednak z przyzwyczajenia niech to będą PP. Przedstawia to ogólnie liczbę i efektywność ludzi pracujących na roli. Jest to też parametr, którego nie można rozwijać za pomocą inwestycji, bowiem nawet jak zbudujemy nowe wioski, to nic nie zrobimy jeśli nie będzie chłopów, by w nich mieszkać. Zamiast tego PP będzie rozwijane samo z siebie wraz z upływem czasu. Nie twierdzę, że nie można tego procesu przyśpieszyć, ale jest to trudne. Jeden punkt populacji produkuje 1 zaopatrzenie i 0,5 złota na turę (zaokrągla się na korzyść gracza). Jest to również podstawa do liczenia naszego maksymalnego PR-u

Punkty bogactwa (PB) – ponownie, nazwał bym je punktami rzemiosła, ale trudno mi się odzwyczaić. To parametr opisujący produkcję w miastach i liczbę populacji tam żyjącą. Ażeby rozwinąć PB należy jednak poświęcić punkt populacji i włożyć wystarczającą ilość pieniędzy, co ja tłumaczę potrzebą ściągnięcia wiejskiej ludności do miast, żeby je rozwinąć. Jeden punkt bogactwa produkuje 1 uzbrojenie i 3 złota ora zużywa 1 zaopatrzenia.

Królewszczyzny – nazwa również mało oddaje historyczne znaczenie tego terminu. Są to nasze inwestycje, które produkują towary handlowe, np. tartaki, kopalnie, czy pastwiska. Ich opłacalność jest więc zależna od ceny towarów na rynku. Większość z nich może być jednak stawiana jedynie w określonych miejscach

Oprócz tego dopuszczam inwestycje fabularne, które mogą przynieść zysk, ale równie dobrze mogą być niewypałem, lub mieć niską opłacalność. Należy je więc dobrze przemyśleć i najlepiej poprzeć nie tylko pieniędzmi. Niektóre inwestycje nie koniecznie muszą przynieść dochód w zasobach. Np. inwestycja fabularna w uniwersytet sprawi, że nasz kraj będzie poważany na Imperiusie, a także będzie centrum nauki i kultury pchające postęp naprzód!
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Gospodarka

Post autor: Princeps »

Handel

Jak już wspomniałem, towary handlowe, czy surowce są produkowane przez królewszczyzny. Są one tyle warte ile wynosi ich cena podana na jawnym temacie co turę (względnie co 2, zobaczymy jak to wyjdzie). Dla uproszczenia rynek będzie globalny, czyli każdy kraj ma na niego wpływ i na odwrót. Cena ta jest modyfikowana przy podstawowej teorii popytu i podaży, aczkolwiek jak sobie dobraliśmy popyt i elastyczność cenową to już nie dla was wiedza. Generalnie surowce są wymieniane natychmiast na złoto, chyba, że ktoś będzie mieć jakiś sprytny pomysł rozpoczęcia wojny cenowej, czy coś, to w niektórych sytuacjach mogę się zgodzić na przechowanie surków, aczkolwiek to będzie kosztowało.

Dodatkowo każdy, kto ma największy udział w handlu danym surowcem – czyli wystawia na rynek najwięcej konkretnego surowca – będzie zyskiwał określone bonusy. Ich lista jest wypisana poniżej:
  • Sól - +15% produkcji zaopatrzenia
  • Żelazo – +10% produkcji uzbrojenia
  • Wino – uczty i turnieje przynoszą dodatkowe 10% prestiżu
  • Drewno – koszt budowy okrętów jest niższy o 10%
  • Ryby - +5% przychodów złota z PP
  • Wełna - +3PP wraz z każdym automatycznym rozrostem PP
  • Futra – 1 prestiżu mniej utrzymania na każdych 2 dworzan
  • Kadzidła – uroczystości religijne przynoszą dodatkowe 10% prestiżu
  • Szkło – wielkie projekty budowlane są o 5% tańsze
  • Sukna - +5% przychodu złota z PB
  • Jedwab – 10 złota przychodu na turę
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Gospodarka

Post autor: Princeps »

Odkrywki i surowce naturalne

Do tej kategorii należą: sól, złoto, srebro, żelazo

Są to surowce ukryte przed naszym wzrokiem pod powierzchnią ziemi. Ich odkrycie może być przypadkowe: np. w postaci wylosowanego pozytywnego wydarzenia, albo można wysłać wyprawę geologiczną do przeszukania danej prowincji. Ma ona do 90% szans na dowiedzenie się prawdy o surowcach, to znaczy, że nawet jak nic nie znaleźli, może być tak, że w danej prowincji dalej jest surowiec. Jeśli już taki surowiec się znajdzie, należy sfinansować budowę kopalni – co jest jednak już nieco tańsze. W jednej prowincji może istnieć więcej niż jedno złoże surowca.

Zaletą surowców naturalnych jest ich ograniczona ilość, przez co ich cena nie powinna się bardzo wahać. Kopalnie złota i srebra jednak dają czysty dochód, bez potrzeby patrzenia na ceny.
Wyprawa geologiczna kosztuje 50 złota. Można wydać mniej, ale wtedy szanse na wykrycie surowca maleją proporcjonalnie.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasady gry”