Encyklopedia Imperium

Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Encyklopedia Imperium

Post autor: Princeps »

Historia Imperium


Niegdyś największa potęga Imperiusa, która zdominowała północną część kontynentu, a jego wpływy sięgały nawet południowych pustyń. Dzisiaj jest to jednak ułamek dawnej potęgi, choć cały czas silny. Historia Néithrtáigh zaczynała się skromnie. Pierwotnie był to prosty lud rolniczy, rozbity na wiele walczących ze sobą plemion skupionych wokół niewielkich miast-państw. Mniejsze potyczki między nimi były codziennością, jednak nikomu nie udało się na dłużej ich zjednoczyć. Ten stan rzeczy utrzymywał się do momentu, gdy to dwa nieodbiegłe od siebie w czasie i z początku nie powiązane ze sobą wydarzenia zmieniły bieg historii. Pierwszym było odkrycie przez Plemię Caredogów obróbki żelaza oraz ich wielkich złóż na swoich terenach, co sprawiło wyparcie dotychczas używanej miedzi. Drugim wydarzeniem był najazd ludu Angradów – ludzi wysokich, o ciemnych włosach i długich wąsach. Kroniki imperialne podają, że przybyli ze wschodu na wielkich łodziach w roku 14 przed rokiem zerowym. Mieczem i ogniem odpowiedzieli na pokojowe powitania nadbrzeżnych miast Néithrtáigh, łupiąc je straszliwie, a ludność biorąc w niewolę. Odosobnione i gorzej zorganizowane miasta ludu Néithrtáigh padały jeden po drugim. Co spowodowało dużą falę uchodźców na zachód.

Angradowie widocznie wyczerpawszy swoje możliwości, osiedli na zdobytych terenach, czyniąc z podbitych Néithrtáighów swoich niewolników. Zachodnie miasta natomiast pełne były uchodźców, którzy wyczerpywali do reszty możliwości wyżywienia danego plemienia, powodując głód i szerzenie się bandyctwa. Z tym problemem poradziło sobie jedynie jedno miasto – Caerdydd, rządzone przez króla Morcara z rodu Fáelad. Morcar był nie tylko sprawnym władcą, ale również w czepku urodzonym. Oto tuż przed najazdem Angradów lato w jego kraju było nad wyraz urodzajne. Pewnej nocy Morcarowi ukazali się we śnie bogowie instruujący go, że musi część tego lata zachować na przyszłość. Morcar zrozumiał to jako potrzebę zmagazynowania żywności. Dodatkowo niedługo po tym jak Angradowie postawili stopę na kontynencie, na terenie jego plemienia odkryto największe złoża żelaza, co pozwoliło na tanią i szybką produkcję narzędzi i uzbrojenia. Teraz oba te czynniki bardzo działały na korzyść Morcara, który chwilowo mógł utrzymać większą populację i znacznie większą armię. Nie poszedł on jednak od razu na Angradów, ale najpierw zaatakował swoich pobratymców, którzy pochłonięci własnymi problemami, padali pod naporem żołnierzy Morcara lub przyłączali się do niego dobrowolnie. Kontrolując już niemal wszystkie miasta na zachodzie, zjednoczeni pod przywództwem Morcara, Néithrtáighowie byli gotowi by wyprzeć znienawidzonych Angradów z ich ziem. Wojna z nimi trwała niemal dekadę – niezwykle krwawą dla obu stron, podczas której wielu herosów i bohaterów wybiło się na wyżyny sławy, a niekiedy nawet bogowie zstępowali na ziemię, by dopomóc swoim ludom w wlace. Ostatecznie jednak wojna zakończyła się zdobyciem Harrowhill – twierdzy wzniesionej przez Angradowów na znak ich dominacji. Wszyscy Angradowie zostali wtedy wyrżnięci do nogi, włącznie z kobietami i dziećmi, a ich lud został na zawsze wymazany z ksiąg historii. Morcar stojąc na zgliszczach Harrowhill ogłosił powstanie nowego, zjednoczonego Arcykrólestwa Néithrtáigh pod jego panowaniem, czemu odpowiedziały głośne okrzyki jego wojowników popierane uderzeniami o tarcze. Z tym wydarzeniem dzisiejsi kronikarze utożsamiają powstanie Imperium, a także rok 1 ery imperialnej.

Morcar proklamuje powstanie imperium, obraz z V wieku, malarz nieznany


Morcar i dwóch następujących po nim władców przewodziło imperium w tzw. erze ekspansji, podczas którego Imperium gwałtownie rozrastało się na zewnętrzne krainy. Był to też czas najszybszego rozwoju technologicznego i organizacyjnego. Wiele z osiągnięć imperialnych właściwie w większości było zapożyczonych od podbitych ludów. Ówcześni władcy cechowali się wtedy dużym pragmatyzmem, przyswajając te koncepcje, które uważali za przydatne. Wiele ludów zostało wtedy podbite i zniewolone. Władcy imperium dużą wartość przywiązywali do rozszerzania swojej kultury i języka aby lepiej zainkorporować owe tereny, co udawało się z różnym skutkiem. Wiadomo że IV wiek markował największy rozrost terytorialny Imperium, które stało się niezaprzeczalnym hegemonem znanego świata, przed którym inni władcy potulnie zginali karki. W połowie V wieku ery imperialnej, twór Morcara zaczął się chwiać. Niestabilność polityczna prowadziła do ciągłych walk o sukcesję, gdyż każdy w Imperium potomek męskiej linii rodu Fáelad miał prawo do tronu. Do tego zaczęły dochodzić kryzysy gospodarcze, zarazy przetrzebiające populację imperium oraz coraz większe problemy z utrzymaniem bardzo długiej wtedy granicy, która nie była w większości oparta na naturalnych barierach. I tak stopniowo Imperium zaczęło tracić swoje tereny, albo ze względu na najazdy okolicznych ludów, albo ze względów ekonomicznych, gdy prowincje nie były na tyle wartościowe by opłacało się je bronić. Z każdym opuszczanym terenem, ewakuowano w miarę możliwości zasymilowane elity i obywateli imperium, pozbawiając tych regionów cennych specjalistów, bez których wszystko co pozostało po imperialnych popadło wkrótce w ruinę.

Obrazek
Imperator Muirchertach II Athbheodan, portret malarza Eoghaina O'Connora


Upadek imperium był procesem powolnym, trwającym około 300 lat, podczas którego zdarzali się kompetentni władcy, potrafiący nawet odbijać niektóre prowincje, jednak było to zwykle szybko zaprzepaszczane w kolejnych pokoleniach. W końcu w roku 689 na tron imperialny wszedł niejaki Muirchertach II. Człowiek ten z początku nie wyróżniał się prawie niczym. Jego znikomych powiązań z panującym rodem prawie nie dało się udowodnić, a władzę przejął za pomocą wojska, szturmując pałac imperialny. Ostatecznie jednak po jego śmierci nadano mu przydomek „Athbheodan” co w języku imperium znaczy „odnowiciel”. Imperator Muirchertach zdołał powstrzymać regresję terytorialną, która w tamtym momencie zaczęła już nawet obejmować ojczyste tereny Néithrtáighów, a nawet zdołał odbić część wcześniej utraconych terenów, koncentrując się jednakoż jedynie utrzymaniu strategicznie istotnych i łatwych do obrony terenach. Kolejną rzeczą jaką dokonał były „reformy wewnętrzne”, które imperator rozumiał jako bezwzględne mordowania opozycji, co doprowadziło do wielu powstań i wojen domowych – wszystkich wygranych przez Imperatora, przez umiejętność wykorzystania podziałów wśród swoich wrogów. Pod koniec jego panowania nie było żadnej innej odnogi rodu Fáelad w całym Imperium, wielkie rody imperium zostały rozbite, a ich majątek zagrabiony oraz administracja została podzielona w taki sposób, aby kontrola zachodziła na każdym stopniu kompetencji. Imperator Muirchertach umarł w 721 roku, zostawiając tron swojemu wnukowi – Congalachowi, który rządy w imperium sprawuje do chwili obecnej, przez 20 lat jego rządów nasiliła się polityka izolacji rozpoczęta jeszcze przez jego dziadka i dziś przez granicę imperium przebiega żelazna kurtyna oddzielająca świat cywilizacji imperialnej, od „świata barbarzyńców”.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Encyklopedia Imperium

Post autor: Princeps »

Społeczeństwo

Obrazek

Néithrtáighowie są bardzo dumni ze swojej spuścizny stworzenia największej potęgi świata, nawet jeśli obecnie jest tylko cieniem dawnej chwały. To również sprawia, że widzą siebie i swoją kulturę jako niezaprzeczalnie lepsze od całej reszty, a innych pogardliwie nazywają „barbarzyńcami”. Choć z początku za Néithrtáighczyka uznawano jedynie człowieka mającego rodziców Néithrtáighczyków, to jednak wraz z przyłączaniem kolejnych ludów, podejście to stało się skrajnie niepraktyczne, więc z czasem z a Néithrtáigha zaczęto uznawać po prostu każdego kto przyjął ich kulturę. Ostały się jednak pewne stałe zachowania z dawnych czasów, np. Néithrtáighczycy pierwotnie mieli rude włosy, więc do dzisiaj ten kolor wzbudza większe poważanie z samego tylko tego faktu. Również posiadanie zarostu powoduje publiczny lincz, gdyż była to cecha charakterystyczna dla Angradów.

To na czym imperium de facto stoi, to zwykli jego obywatele. Przeciętny obywatel Imperium żyje na wyższym poziomie niż mieszkańcy innych krajów i choć dalej większość z nich nie umie czytać i pisać, to jednak piśmiennych obywateli jest nieporównywalnie więcej niż wśród łącznej populacji całej reszty kontynentu. Jest to efektem znacznie lepszej organizacji społeczeństwa, osiągniętej przez wieki zmian i czerpania z praktyk podbitych ludów, która wykształciła wiele organizacji, pomysłów i koncepcji dzisiaj kompletnie nie zrozumiałych dla ludzi spoza Imperium.

Néithrtáighczycy jako jedyni na kontynencie opanowali w pełni inżynierię. W czasie, gdy żaden inny kraj nie był w stanie stworzyć stałego mostu z kamienia, Imperium budowało wielkie akwedukty, amfiteatry, wspaniałe świątynie i mauzolea. Niektórzy badacze twierdzą że mistrzostwo w tej dziedzinie, Néithrtáighczycy wykształcili dzięki swojemu ogólnie pojętemu zamiłowaniu do rzeczy praktycznych. Imperium również nigdy nie wykształciło struktury feudalnej, charakterystycznej dla reszty kontynentu, a to sprawia, że jest to jedyne względnie egalitarne społeczeństwo. Niezależnie czy ktoś urodził się wśród miejskiej biedoty, jako rolnik, czy w rodzinie kupieckiej, każdy jest w stanie zajść nawet na wysokie szczeble władzy. Choć jest to tylko teoria, i w praktyce urodzeni w biednych dzielnicach najczęściej też tam żyją, nierzadko zdarzało się, że dzięki tej szerszej puli do selekcji przywódców, prości ludzie dzięki swoim talentom dochodzili do wysokich pozycji, a nawet na dwór imperatora.

Duże wpływy w cesarstwie mają wysokie rody, nawet jeśli ich siła została poważnie osłabiona przez Muirchertacha II. Są oni najczęściej potomkami wielkich dowódców imperialnej armi, których nagrodzono dużymi połaciami ziemi za zasługi. Następnie co bardziej przedsiębiorczy zaczęli zmieniać swe posiadłości w małe państwa, budując kopalnie, miasta i manufaktury, a nawet posiadając spore oddziały wojska. Kolejną siłą w imperium są związki handlowe, czyli 3 potężne organizacje zrzeszające kupców w Imperium, walczące ze sobą o wpływy, jednak często potrafiące się zjednoczyć w obliczu zysku.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Encyklopedia Imperium

Post autor: Princeps »

Ustrój

Obrazek


Imperium Néithrtáigh jest monarchią rządzoną od ponad siedmiu wieków przez ród Fáelad. Obecnie po reformach Imperatora Muirchertacha II prawa sukcesji zostały bardzo dokonkretyzowane i spisane aby uniknąć przyszłych wojen domowych. Jednakże od tego czasu zmiana władcy nastąpiła jedynie raz, bezkrwawo co prawda, ale nie wiadomo jak bardzo te prawa będą przestrzegane przy następnej sukcesji, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że obecny Imperator ma trzech synów i brata. Imperator jest sercem i umysłem Imperium, bez niego ten twór nie byłby w stanie funkcjonować, gdyż siedzący na tronie ma niemal nieograniczoną władzę. To jednak sprawia, że każdy chce na tym tronie zasiadać lub kontrolować tego kto zasiada. Historia imperium to nieustanne intrygi i wojna o wpływy w Pałacu Imperialnym, a posada Imperatora nieraz była uznawana za najniebezpieczniejszą na świecie.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
Awatar użytkownika
Princeps
Mistrz Gry
Posty: 3021
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 9:45 pm

Re: Encyklopedia Imperium

Post autor: Princeps »

Religia - Seithsearyzm



Chociaż Néithrtáighczycy są bardziej przywiązani do swojej kultury niż religii, nie można powiedzieć, że ta druga nie odgrywa ważnej roli w ich społeczeństwie. Przed erą imperium, Néithrtáighczycy wierzyli w wielu bogów, którzy dodatkowo mieli swoje lokalne odmiany. Wraz jednak z centralizacją władzy w rękach pierwszych imperatorów powstała potrzeba ujednolicenia i usystematyzowania religii i bóstw, po pierwsze by dodać kolejne ogniwo scalające mieszkańców Imperium, po drugie, aby wzmocnić władzę imperatorską. Druidów, którzy wcześniej byli elitą religijną Néithrtáighczyków, zastąpiono (nie zawsze bezkrwawo) usystematyzowaną hierarchią kapłańską i również od tego czasu większość miejsc kultu przeniesiono ze świętych gajów do kompleksów świątynnych budowanych w miastach.

Néithrtáighczycy wierzą, że powstanie świata dało początek również czasowi, przez co według nich świat istnieje od zawsze. Wraz ze światem powstali bogowie, ludzie, zwierzęta i roślinność, które w tej kolejności stanowią hierarchię istot żywych. Wszystko co żywe ma duszę – nawet rośliny. Po śmierci wszyscy trafiają do podziemnego świata, gdzie bogowie przygotowali dla nich miejsca na pośmiertne życie. Najgorzej mają stworzenia, które za życia były niegodziwe lub niewiele warte i niespełniające swojej roli – one trafiają na same dno, gdzie żadne światło nie dociera, a woda nie dopływa i tam tkwią bez nadziei przez wieczność. Im wyżej powierzchni istota przebywa tym godniejszym był za życia i tym godniejsze warunki bogowie mu zapewnili. Tuż przy powierzchni znajduje się hala, w której bogowie żyją wraz z tymi, którzy za życia byli uosobieniem wszelkich cnót, a którzy nawet mogą jako duchy poruszać się po świecie, oglądając swoich potomków i owoce swojej pracy.

Obecnie panteon Imperium posiada sześciu bogów:
  • Eirdsidh - bóg porządku, prawa i sprawiedliwości. Jest on najważniejszym bogiem imperium
  • Comnhal – bóg rzemiosła, zaradności, kupców i morza
  • Fhearhair – bóg ognia, powietrza, wiatrów i wojny
  • Ruaidh – bogini zwierząt, siły i odwagi
  • Sheathanaith – bogini podziemi, strażniczka nieumarłych
  • Griogal – bóg roślin, ziemi i roli
Hierarchia kapłańska w Imperium jest nierozerwalnie związana z administracją imperialną. Zarządzenia imperatorów często są ogłaszane w świątyniach, a kapłani oprócz religijnych powinności mają obowiązek pomagać w niektórych sprawach bieżących imperium, na przykład zliczając ludzi żyjących na danym obszarze. Najwyższe urzędy kapłańskie można otrzymać jedynie przez nominację od samego imperatora, czego często używa się w praktyce jako nagrody za zasługi. Wszystko to jednak sprawia, że kościół seithsearystyczy bardzo często miesza się do polityki Imperium i nawet jak nie posiada aż takiego autorytetu, dalej jest organizacją o której poparcie trzeba zabiegać w walce o koronę.
I11: La Repubblica, I12: Sułtanat Raszimu, I13: Księstwo Dragenii/MG
ODPOWIEDZ

Wróć do „Impireacht du Néithrtáigh”