Zbiór samowiedzy Zer'Saiów o rasie i kulturze

Kastowa monarchia teokratyczna Zer'Sai
Awatar użytkownika
addemczuk
Posty: 246
Rejestracja: ndz mar 07, 2021 7:20 pm

Zbiór samowiedzy Zer'Saiów o rasie i kulturze

Post autor: addemczuk »

Opis biologii własnej

Zer'Saiowie są gatunkiem hominidów, wyewoluowały z bardziej agresywnych i drapieżnych naczelnych.
Mimo tego niewiele różni ich od gatunku niższego, znanego jako człowiek.
Podstawowe zewnętrzne różnice dają się określić jako czerwony (lub w zależności od kast, nawet obsydianowy) kolor skóry, żółte oczy, zaostrzone paznokcie, trochę bardziej zarysowane kły oraz macki na twarzy.
Ilość tych macek (odrostów z twarzy) różni się w zależności od kasty, w której są wychowywani Zer'Sai. I tak najmniejszą ilość będzie miała kasta Zuguruków a największą kasta wojowników Massassi.

ABBC3_SPOILER_SHOW
Zer'Saiowie bardziej różnią się już wewnętrzną budową ciala. Zacząć można od różnic w oczach. W porównaniu do czlowieka, Zer'Saiowie nie utracili całkowicie błony odblaskowej, dzięki czemu minimalnie łatwiej im widzieć w nieprzychylnych warunkach świetlnych. Nie jest to jednak wielce znacząca różnica.
Kolejno wskazać należy, że istotną różnicą jest układ krwionośny. Gatunek ma niewiele większe serca i wyższe ciśnienie krwi oraz większy BPM. Zer'Sai znacznie częściej wymieniają czerwone krwinki i mają większy metabolizm białka i żelaza. Potrzebują więc spożywania posiłków bogatych w żelazo a najlepiej w hemoglobinę. Ich układ trawienny dostosowany został do spożywania krwistych posiłków przygotowanych ze świeżej krwi, będących świeżą krwią, wysokobiałkowych i tlustszych. Właśnie z tej krwi, którą spożywać muszą dla optymalnego zdrowia codziennie, pozyskują żelazo potrzebne na ich metabolizm. Bez niego Zer'Saiowie słabną, mogą chorować na ostre (nawet śmiertelne) formy anemii a nawet dostać łamliwości kości. Dieta więc będzie składała się w 50% z krwi i mięsa, 25% tłuszczy, reszta natomiast będzie głównie węglowodanowa. Żołądki wydzielają więc więcej pepsyny a ślina ma mniej enzymów rozkładających cukry.
ABBC3_SPOILER_SHOW


Czas życia Zer'Saiów jest przeciętny, około 60-70 lat. Krócej, około 10 lat mniej, żyją tylko Massassi. Kasta wojowników bowiem, wychowywana jest tak, że w ich krwi jest więcej adrenaliny i testosteronu. Te hormony, oprócz, ze wpływają negatywnie na długość życia, to wpływają na ilość macek na calej głowie; Temu też wojownicy mają najwięcej tych odrostów, zarówno na brodzie i w rejonie wąsów jak i na głowie oraz barkach i ramionach.
ABBC3_SPOILER_SHOW
Opis zachowania jednostek

Co do zasady Zer'Saiowie zachowują się jak człowiek, oprócz minimalnie większej agresji. Cenią sobie rodzinne życie oraz domowe ognisko. Wykazują bardzo dużą, wręcz wdrukowaną, niechęć w kontaktach z innymi rasami. Mimo zachowań, które niektórzy określiliby z zewnątrz jako barbarzyńskie, Zer'Saiowie w zasadzie określają jako w miarę moralne i normalne, na poziomie indywidualnym. Oczywiście kultura Zer'Sai wzmacnia normalizację tego typu zachowań, które zostaną opisane później. Mimo tego, nie są agresywni w relacjach wewnętrznych ani porywczy. Duża część życia Zer'Sai polega na pracy dla najbliższej wspólnocie, jaką zazwyczaj są rodziny i małe plemiona.


Opis kultury


Zer'Saiowie bardzo cenią sobie poświęcenie własnej rodzinie i kultywowaniu w ramach małych wspólnot religii Ununaryzmu, którą opiszę później. Kobiety i mężczyźni na poziomie rodzinnym i plemiennym co do zasady mają prawa równe. Tradycją jest spożywanie codziennie w rodzinnym gronie krwistej zupy. W świąteczne dni spożywa się znacznie większe porcje krwistej zupy, przyprawionej pikantnie na tyle, żeby zasymbolizować ból zwierząt, które umierały.
Z potrzebą upuszczania krwi wiążą się rytualne uboje zwierząt, które jednak polegają na tym, żeby ogłuszyć zwierzę na tyle, by upuścić z nich totalną większość krwi.

Zer'saiowie gromadzą się w rodzinach, które wchodzą w skład rodów. Rody wchodzą w skład plemion. Plemiona spotykają się na ogólnym święcie plemienia, które kończy się plemiennym wiecem. Rody gromadzą się pare razy do roku i wybierają przedstawicieli, którzy w ich imieniu będą głosować na wiecach plemiennych (na których i tak uczestniczą całe rody).
Zorientowanie wokół życia w rodach i plemieniach oraz to, jak są nieufni (oraz sami nie dają sobie zaufać) w stosunkach z innymi gatunkami istot samoświadomych, świadczy o ich pewnym izolacjoniżmie. I tak- niechętnie spoglądać Zer'Saiowie będą na władcę który niewolników wyzwala lub brata się z innymi rasami, podpisując korzystne tylko dla nich umowy.


Założenia religii Ununaryzmu oraz podstawy jej kultywowania

Zer'Saiowie, mimo drobnych różnic rodowych i plemiennych, łączeni są głównie dzięki wspólnej religii, określanej jako Ununaryzm.
ABBC3_SPOILER_SHOW

Nazwa religii pochodzi od panteistycznie rozumianego boga, siły naturalnej, zwanej jako Unum. Przenika ona cały świat i jest właściwie substancją i podstawą bytu czegokolwiek, jakiejkolwiek materii. Można podzielić je na część materialna i transcendentalną. Skład tej pierwszej jest dosyć oczywisty. Skład tej drugiej części to dusze, magia, rytuały, mistycyzm i różne emergenty niematerialne ze świata materialnego.
Zer'Saiowie rzadko kiedy wyznają same Unum bezpośrednio. Przede wszystkim wyznają ich przez różnorakich antropomorficznych bóstw. Bóstwa te są reprezentacjami różnych aspektów Unum i sami Zer'Sai zdają sobie sprawę z ich symboliki. I tak mają dosyć tradycyjne bóstwa, takie jak Panią Ogniska Domowego, Pana Dnia i Nocy, Panią Płodów Rolnych, Pana Burzy, Pana Bytu i Śmierci, Pana Zwierząt, Panią Roślin i tak dalej i tak dalej.
Samo Unum natomiast czczone jest przede wszystkim przez kapłanów (Kissai). Kapłani ci często doświadczają ekstaz podczas rytuałów narkotycznych lub mających właściwości magiczne. Popularne wśród nich są rytuały krwi, gdzie poświęca się myślącą, świadomą jednostkę (niekoniecznie z Zer'Saiów) a następnie wytacza się z niej całą krew, przy utrzymaniu jak najdłuzszej świadomości umierającej ofiary. Taka krew w przekonaniu Kissai zawiera w sobie pewną energię witalną i umysłową, nad którą odprawiane są modły a kapłani praktykują skupienie, próbując manipulować cząsteczkami krwi. Następnie krew jest mieszana z ziołową mieszanką o tajnym składzie, jednakże wiadomo tyle, że ma ona właściwości raczej bakterio i wirusobójcze oraz być może halucynogenne. Odprawiane są nad nią kolejne rytuały rytmicznych modlitw, po czym mieszanka krwisto-ziołowa jest wypijana jak najszybciej, co podobno ma przebudzić w kapłanie lepszą wizję świata i lepsze zrozumienie Unum. Można powiedzieć, że jest to swego rodzaju teologia eksperymentalna. Jednakże nie istnieje wiedza, jak dzialać może to na innych Zer'Sai oprócz Kissaiów.
Rytuały krwi takie są dzielone na część publiczną i niepubliczną. Na dziedzińcu świątynnym krew z żywej osoby jest upuszczana przed publiką a rytuały z jej spożywaniem i ewentualnym Skupieniem, są przeprowadzane już wewnątrz świątyni.
Jako inne rytuały można wyróżnić modlitwy w rodach na święta (gdzie spożywa się ogromną krwistą zupę) oraz modły plemienne, gdzie całe plemię siada wokół kapłana, który na środku prowadzi modlitwę i przekazuje kazania.
Do świąt rodzinnych zalicza się każdą wieczorną godzinę, tuż po zmierzchu. Wtedy właśnie konsumuje się co do zasady posiłki krwiste. Wskazać również można drobne święta rolnicze, jak swoista odmiana dożynek. Co do świąt rodowych- odbywają się zazwyczaj raz w roku, Należą do nich święta związane z głownymi bóstwami Ununaryzmu, organizowane są one mniej więcej co porę roku. Święta plemienne organizowane są w najzimniejszym miesiącu roku, zwanym Zer. Zjazd plemienia i wspólne modły mają symbolizować ciepło i wsparcie plemienne podczas zimnych miesięcy. Tym samym wskazywać mają na potrzebę jednoczenia się w trudnych chwilach.

Tutaj też warto pochylić się nad pomniejszymi zdolnościami Zer'Saiów, które niektórzy określiliby jako... nienaturalne. Zer'Saiowie zdolni są skupić swoją uwagę w niesamowity, "nieludzki" sposób, tak jakby łączyli swoją jaźń z jakimś małym aspektem Unum. Na polu walki jest to wykorzystywane przez Massassiów w sposób prosty- wprowadzają swoją broń w odpowiednie drgania. Podobnie też może zostać to wykorzystywane do bardziej precyzyjnego korzystania z broni zasięgowej lub przy czynnościach codziennych, które wymagać będą niezmiernego skupienia - tutaj chodzi chociażby o spisywanie legislatury, przygotowywanie przez kapłanów wywarów, prowadzenie treningów wojskowych, rysowanie przez inżynierów szkiców technicznych i planów budowy (np dróg).
Podobno umiejętności magiczne mogą objawiać się u dzieci w lewitowaniu niektórych przedmiotów, leczeniu małych zadrapań, widzeniu w ciemności oraz czasami we własnej lewitacji dziecka- jednak są to tylko ludowe pogłoski i o takich dzieciach zbytnio nie wiadomo.


Społeczeństwo, czyli o kastach i roli plemion słów kilka

Plemienność

Jak można było wielokrotnie wcześniej w poście zauważyć, plemiona stanowią podstawową komórkę organizacyjną, z którą ktoś musi się liczyć. I tak, plemiona są dosyć dużymi zgromadzeniami, mającymi możliwości do sądzenia się o drobne sprawy, regulowania krzywd między rodami, czy też, za zarządzeniem Lorda-Króla Monnqa Kardasa- oddania głosów w wyborze hrabiostwa.


Kasty

Społeczeństwo Zer'Sai dzieli się na główne trzy kasty, Kissai - czyli kapłani, Zugurukowie - czyli inżynierowie i Massassi- czyli wojownicy. Przydział do kasty następuje przede wszystkim względem urodzenia, chociaż może nastąpić przesunięcie do kasty za zgodą Wiecu Hrabstwa, Hrabiego/Hrabiny, Lorda-Króla. Małżeństwa międzykastowe mogą być dozwolone przez Wiec Hrabstwa, jeśli są celowe (tudzież z miłości, z ważnych umów rodowych, potrzeby awansu społecznego itp.)
Osoby wychowywane w danej kaście różnią się fenotypowo; wychowanie w kaście sprzyja pewnej gospodarce hormonalnej, która odpowiada za wykształcenie się danych cech. Istnieje również pewne zróżnicowanie genetyczne wewnątrz kast, które właśnie ze względu na zamkniętość, jest przekazywane z pokolenia na pokolenie - najlepszy przykład stanowią tutaj recesywne geny, które w zasadzie uwidaczniają się tylko u Zuguruków, w postaci obsydianowego koloru skóry.


Kissai

Kissai (Kissaiowie) stanowią kastę kapłanów. Jednocześnie uważa się ich za najbardziej wyszkolonych w naukach różnych. Ich podstawową rolą w społeczeństwie jest odprawianie modłów, prowadzenie rytuałów, nauczanie oraz rządzenie. Są podstawowym substratem osobowym wśród doradców Lorda-Króla, który sam z tej kasty się wywodzi. Nieliczni z nich podobno potrafią wykorzystywać magię. Prowadzą nauczanie dla najmłodszych opierające się na wyszukiwaniu w sobie technik skupienia się, co pozwala również odkrywać nowe talenty magiczne. Jak wspomniano, oni zajmują się rządzeniem w państwie i jest to rola bardzo tradycyjna, związana bezpośrednio z głęboką religijnością i powiązaniem całej rasy z religią Ununaryzmu.
Wychowywani są w domach dosyć ściśle, od najmłodszego uczonymi czytać i pisać. Z tego też względu, bardzo dużo swojego życia poświęcają literaturze, chociażby religijnej czy naukowej, pismom przeróżnym o nieznanym pochodzeniu itp. Z tego powodu mogą czasami mieć bladą skórę- potrafią zaszyć się i w skupieniu studiować daną tematykę lub medytować przez dni. Otrzymują szkolenie w broni białej raczej w stylach szlachetnego posługiwania się mieczem, chociaż nie jest to cel ich kształcenia.


Zuguruk

Zugurukowie są kastą inżynierów. Można w pewnym sensie patrzeć na nich jako na architektów, prawników, planistów, strategów oraz świeckich naukowców. Zajmują głównie funkcje administracyjne, celne. Zazwyczaj uczestniczą w planowaniu nowych aktów prawnych oraz projektowaniu największych budowli, projektowaniu maszynerii wojskowej której budowę nadzorują. Zajmować się mogą też pracą rzemieślniczą a wojsku obsługiwać będą sprzęt oblężniczy lub broń zasięgową. Mogą jednakże wchodzić też w skład piechoty.
Ich wychowanie, podobnie jak Kissaiów zaczyna się od nauki czytania i pisania. Uczy się ich też umiejętności rysowniczych, konceptualistycznego myślenia z wykorzystaniem przestrzennych reprezentacji umysłowych, prac rzemieślniczych itp.


Massassi

Massassi (Massassiowie, też tak można) stanowią kastę wojowników. Rzadko kiedy pełnią funkcje przywódcze w sensie politycznym- jest im to dozwolone, jednak jedyne przywództwo jakiego raczej będą pożądać, to przywództwo własnymi jednostkami. Od dzieciństwa stawia się u nich na intensywny trening fizyczny oraz szkolenie w walce bronią białą i zasięgową a także w ćwiczeniu Skupienia. Uczy się ich także pisać i czytać, jednakże nie w takiej ilości jak pozostale kast, tym bardziej Kissai. Ich mowa jest więc co do zasady lakoniczna a uczeni są zwięźle się wypowiadać (na wyższych etapach edukacji jest to potrzebne by zwięźle pisać na przykład rozkazy). Nie zatrzymuje to im co prawda ścieżek rozwoju w tym kierunku, jednakże Massassi-pisarz będzie wyjątkowym skarbem dla społeczeństwa.
Pełnią wszystkie możliwe role w wojsku. Przede wszystkim jednak są podstawowym substratem zwykłych jednostek wojskowych- podstawowych zasięgowych łuczników i piechoty, czasami kawalerii. Uznać należy, że ich kariera wojskowa może rozwijać się w dwie strony- dowódczo-strategiczną i elitarną. Pierwsza polega na mniej więcej tym co oznacza. Druga natomiast wskazuje, że Massassiowie mogą wejść w skład elitarnych jednostek powoływanych przez Hrabiostwo i Lorda-Króla.


Niewolnicy

Niewolnictwo to, obok podatków, danin, ceł i innych składek, podstawa gospodarki Królestwa. Posiadać niewolników, w jakiejś proporcjonalnej ilości, będą co bogatsi.
I tak niewolnicy, mają pewne prawa osobiste, takie jak na przykład możliwość zakładania rodziny niewolniczej, gdzie status niewolnictwa będzie dziedziczny. Nie można było zamordować niewolnika bez powodu, gdyż jako własność uspołeczniona, niewolnik musi służyć społeczeństwu. Za dawnych czasów organizowano łowy na niewolników z innych plemion (lub własnych), które jednak zaczęły być przez obecną władzę tępione- przede wszystkim ze względu na niekorzystne gospodarczo konsekwencje.
Obecnie jednak, Lord-Król zaczął masowo wykupywać niewolników, a tych, których miał już, osiedlał w prowincji (nr 6.) nazwaną Doliną Lordów. Tam też, zgromadziło się bardzo wielu niewolników w celu realizacji jakiegoś dziwnego przedsięwzięcia. Tak dużego, że ludzie obawiają się o negatywne konsekwencje.
Ogólnie niewolnicy różnią się biologicznie od reszty Zer'Saiów. Przede wszystkim dlatego, że podstawowym źródłem niewoli dla społeczeństwa tego typu są oni sami- do niewoli trafiają osobniki urodzone w wyniku umowy niewolniczej, z podbojów innych plemion które nie chciały się podporządkować, z rodzenia się niewolnikami. Niewolnikiem zostaje się też z przyczyn natury biologicznej, rozwojowej- niedobór hemoglobiny i żelaza z krwistych posiłków podczas ciąży kończy się lekkim niedorozwojem płodu, który objawia się na przykład w zredukowanej liczbie palców u dłoni, nieostrych paznokciach, braku macek na twarzy.
Niewolnicy co do zasady nie są nauczani religii, chociaż mogą ją wyznawać- niektórzy kapłani postulują możliwość specjalnych kultów przeprowadzanych dla nich. Nie internalizuje też ta grupa niewolnicza wartości jakie ma reszta społeczeństwa- często więc nie zależy im tak bardzo na utrzymaniu stosunków rodzinnych czy samorozwoju - rzadko kiedy potrafią czytać czy pisać. Pozostają więc grupą odciętą od głównej kultury i tym samym różnią się bardzo od głównej rasy. Jednak i w tej grupie Lord-Król pragnie zaprowadzić pewne podzialy, być może udane. Jak na razie jednak władca realnie próbuje zakazać niedożywianie kobiet w celu rodzenia niewolników a także stopniowego ograniczania umów niewolniczych.



Ustrój
Ustrój to królestwo. Lord-Król rządzi podległymi sobie hrabstwami oraz ziemią własną. Nad hrabswtwami czuwają wyznaczani przez Lorda, po wyborze przez Wiec Plemion, Hrabiowie i Hrabiny. Pod sobą Hrabiowie mają wiece plemienne, które to mogą wpływać na plemiona w sposób ograniczony. Niżej od plemion znajdują się tworzące je rody a podstawową jednostką rodów jest rodzina, rozumiana powszechnie.
Lord-Król rządzi według zasady "wasal mojego wasala JEST moim wasalem", z tego względu że to w zasadzie jego tendencje do jednoczenia państwa nakazałay wybór hrabiów przez zorganizowane wiece. Wybór hrabiostwa był przez Lorda nakazany, był jednak dla plemion pewną szansą między byciem w gorszej pozycji (nieliczeniem się z głosem wieców) a posiadaniem ochrony hrabstwa. W zasadzie z racji sztuczności powołania hrabiostwa, które wydaje się być nowym stanem (wcześniej nazywano tak tylko wpływowych i było to synonimiczne z lordem), plemiona mają raczej sporą lokalną samorządność- stąd można wskazać, że Hrabstwa będą trochę bardziej scentralizowanymi federacjami plemion.

Król w ważnych sprawach w wyjątkowym czasie może doradczo wezwać radę Hrabiów i Hrabin.

Państwo jest izolacjonistycznie nastawione, przez niegodność zaufania i ksenofobię zersaiów



Historia
Zer'Saiowie jeszcze do niedawna żyli jako państwo plemienne i rozbite. Legenda krąży, że przed Czarną Zarazą mieli własne zjednoczone państwo, budujące monumentalne marmurowe budowle. Rozbudzenie tej legendy w możnych pomogło Lordowi Kardasowi jednoczyć państwo.
Mimo tego jednoczenie było trudne a Lord musiał odbyć wiele bitew a plemień kilka w proch przemienić. Większość jednoczenia odbywała się jednak papierem i małżeństwami. Niektóre plemiona zostały doszczętnie zniszczone po to, by inne miały za przykład to aby się podporządkować nowemu silnemu władcy.
15 lat minęło (rok 200= rok 15) od kiedy Lord skonsolidował państwo. Do tego czasu kultura Zer'Saiów w końcu zaczęła kwitnąc. Teraz stojąc przed wielkimi inwestycjami, czas zweryfikuje, czy Lord-Król będzie zapamiętany jako ktoś więcej niż zwykły watażka.


Wojskowość
Kasty odpowiednio przybierają dane role w wojsku. Massassi stanowią główną rolę i podstawę armii, Kissai czasami pełnią rolę magów lub wspierających armie moralnie, jednakże nie mają podstawowej roli. Inaczej będzie w przypadku inżynierów– Zugurukowie budują areny szkoleniowe dla Massassiów, projektują dla nich uzbrojenie oraz wspomagają ich w walce budując różnorakie koncepcje inżynieryjne. Zer'Sai preferują walczyć włócznią i puklerzem/tarczą. Massassi (Nie Massai, jak te plemię afrykańskie) są jednostkami piechoty, którzy walczą przy użyciu tarcz i mieczy albo samych długich mieczy. Miecze długie służą im o tyle, że dzięki skupieniu, wyszkolony bardzo dobrze wojownik Massassi potrafi podczas walki wprowadzić miecz w delikatne wibracje, usprawniając jego cięcie. Dodatkowo, szkoleni są w skutecznej walce w górach i na wyżynach.
Król utrzymuje parę stałych oddziałów, jednakże nie jest to liczba imponująca, z tego względu, że istnieją spore relacje feudalne i Król w zasadzie dopiero zaczyna formowanie jakiejś stałej armii- jeszcze więc pańśtwo polega na zwołaniu armii z różnych hrabstw. Inne kasty, jak w zasadzie opisałem, też są wzywane do wojska. Kissai mogą walczyć, nie będą jednak tak efektywni w walce bronią białą jak Massassi (chociaż zdarzyć się mogą wyjątki- na przykład ród Lorda-Króla ma wyspecjalizowanych w boju szablą Kissaiów); zajmować będą dlatego raczej pozycje łuczników, jeśli powołani do wojska. Preferują pozycję wsparcia lub dowództwa mimo tego. Podobnie też, chociaż wychowywani już bardziej militarnie, Zugurukowie już lepiej nadają się w walce wręcz, stanowiąc więc wojska zazwyczaj zwiadowcze, lekkie, wsparcia lub kawalerii. Wchodzić też mogą przy dobrych zasługach do podstwowej piechoty. Preferują jednak oni zdecydowanie pozycje w wojsku związane z dowództwem, planowaniem, administracją, zwiadem lub wywiadem. Oczywiście, Massassi mogą pełnić również wszystkie te funkcje, które pełnią członkowie innych kast. Można uznać, że Massassi stanowią od 66% do 75% wojska.
Elitarne wojsko stanowią gwardie zbrojne Lorda-Króla i Hrabiego. Są to uzbrojeni w cięższy pancerz Massassi. Walczą toporem dwuręcznym lub włóczniami i tarczami w falandze.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Królestwo Zer'Sai”