Straż siczowa - wernacy powołani do pilnowania porządku i względnego spokoju wewnątrz Siczy. Jest ich nie więcej niż parę sotni. Uzbrojeni lepiej niż większość wernaków, wyposażeni są w szable, kałkany, kolczugi, pałki i rohatyny. Walczą na piechotę - zwykle tłumiąc tumulty "dołów", które wstrząsają siczą. W razie potrzeby bronią także umocnień ich domu. Werbowani są do nich wernacy znani i szanowani, tacy wobec których starszyzna ma zaufanie: oczekuje się od nich większej dyscypliny i lojalności.
Tabor wernacki - mocny drewniany wóz osłonięty tarcicami i tarasami (wysokimi tarczami i belami drewna kryjącymi obrońców), w razie potrzeby spinany łańcuchami z sąsiednimi wozami. Łańcuch takich wozów tworzy mocną przeszkodę, zza której wernacy potrafią doskonale bronić się przed wrogiem, a nawet odpierać szarże ciężkiej jazdy, niezdolnej do rozerwania taboru. Często w tej roli wykorzystuje się zwykłe wozy i to co jest pod ręką - w trakcie większych wypraw wernacy przygotowują jednak specjalne wagony odrębne od tych, których używa się do przewozu zaopatrzenia.
Płastuny - nazwa pochodzi od słowa plast, oznaczającego coś płaskiego, leżącego nisko na ziemi. Określa ono również specyficzny rodzaj czołgania się, bardzo nisko przy ziemi. Plastunami określa się specjalne małe oddziały zwiadowcze wernaków. Specjalizują się oni w walce w małych grupach, zwłaszcza w nocy - podróżują konno, walczą zwykle pieszo. Wyposażeni są w najlepsze, choć lekkie wyposażenie dostępne dla wernaków (łuki, szable, nadziaki i sztylety). Ich siła polega raczej na zdolności do zwiadu i przeprowadzania skrytych, brawurowych działań, niż specjalnej sile w otwartym polu: gros tych oddziałów stanowią uznani weterani licznych chadzek i przygód, prawdziwi awanturnicy i charakternicy.
I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza), I11: Konfederacja Kantonów Naugrimskich-GM, I12: Cesarstwo Ta'in, I13: Hospodarstwo Tenes