OSADY SKRZACIE
.
W wielkiej puszczy istnieją dziesiątki tysięcy różnych osad skrzacich. Najmniejsze, to pojedyncze domostwa lub mniejsze kolonie, gdzie żyje nie więcej jak jedna rodzina lub kilka skrzacich rodzin z obrębu jednego skrzaciego rodu, względnie z różnych rodów lecz połączonych więzami klanowymi, lub gildyjnymi (co czasem na jedno wychodzi). Takie miejsca skupiają od kilku do kilkudziesięciu skrzatów i są najczęściej spotykane w Lesie Entowej Dumy i Lesie Zajęcy, gdzie bezpiecznie jest i takie małe siedliska mało czym są zagrożone.
Większymi osadami są wsie leśne, w których już więcej rodzin pomieszkuje, choć zazwyczaj z jednego klanu one pochodzą. Takie osady nawet do kilkuset mieszkańców liczą i najczęstszymi są na Zajezierzu, gdzie las niebezpieczniejszy to i w większych skupiskach skrzaty wolą tam żyć, dla własnego bezpieczeństwa.
Zarówno kolonie jak i wsie są osadami, których mieszkańcy zajmują się jedną i tą samą gałęzią wykorzystywania bogactw naturalnych. Osady rybackie, hodowlane, zbierackie, myśliwych, smolarzy, etc., etc. skupiają się zazwyczaj na jednym, aby nie rozdrabniać się w innych czynnościach, jeżeli zaś w jakichś funkcjonuje rzemiosło, to jedynie na potrzeby tychże osad.
Większe skrzacie skupiska to wielkie wsie lub małe miasteczka, w których mieszka bardzo wiele rodzin z jednego klanu, albo z kilku różnych klanów. Takie osady liczą kilka tysięcy głów i wyróżnia je to, że mieszkańcy nie skupiają się jedynie na jednej gałęzi rolnictwa czy leśnictwa, również występuje w takich miejscach bardziej rozwinięte rzemieślnictwo, choć jedynie na tym poziomie, że zaspokaja w towary najczęściej tylko okoliczne wsie i kolonie.
Ciężko byłoby określić jednoznacznie jak wyglądają takie osady (szczególnie te największe) bo przypominają radosny chaos. Wiele skrzatów osiedla się w wykrotach skalnych przerabianych na domostwa, lub tworzy bardzo rozbudowane ziemianki, często przejęte po norach leśnych stworzeń w korzeniach drzew. Duża część domów
budowana jest na najmocniejszych konarach i gałęziach drzew, a wiele budynków zawieszanych jest też niżej, na pniach, albo wręcz domostwa obudowują pień drzewa dookoła. Nie należy zapominać o tym, że skrzaty nie tylko adaptują również pod domostwa wielkie dziuple lub pustki drzewne pozostawione przez zmarłe poza drzewem driady, ale i niekiedy ryją mieszkania w co większych i potężniejszych drzewach uważając aby nie przesadzić w tym i by to drzewo przez zbyt duży ubytek tkanki drzewnej nie zmarniało i nie umarło. Na tym jednak nie koniec, bo wszystkiego dopełniają domy normalnej wielkości budowane między drzewami, w których pomieszkują niewolnicy lub pracownicy innych ras, a to jeszcze dodaje możliwości gdy na chacie w której mieszkają np. ludzcy niewolnicy powstaje nawet kilkanaście dobudowanych domostw skrzacich. Kolonie i co mniejsze wsie zazwyczaj w kwestiach budownictwa sa jednorodne (np. kolonie w wykrotach wśród korzeni, lub całe wioski w konarach drzew) ale co większe mieściny takie są bardzo malownicze i rozciągają się nie tylko na jakiejś przestrzeni wzdłuż i wszerz, ale i wzwyż, od podziemnych ziemianek po domki w wysokich partiach korony drzew, łączone chaotyczną plątaniną windowych podestów, drabin, mostków stałych i sznurowych, etc.
Dodać tu trzeba, ze jeżeli jakieś osiedle uzyska przychylność, lub dług u jakiegoś enta, to ten czasem wykorzystuje swą moc wpływania na rosnące drzewa, aby zmieniać ich kształt i tworzyć naturalne skrzacie domostwa. to jednak długi proces, a enty niechętnie przebywają na dłużej w jednym miejscu, o ile nie hodują swojego Yggdrasil. Najczęściej ma to zatem miejsce w przypadku większych osad i miast wyrosłych przy osiadłym drzewcu.
.


.
Największe miasta dzielą się na dwa rodzaje: Therf'na ("leśne [skrzacie] (...) miasto") i Laar'na ("wielkoludowe (...) miasto").
'Therfny' są normalnymi, naturalnie tworzonymi ogromnymi osiedlami skrzatów, w których co prawda nie brakuje bardzo wielu budynków dla większych ras (np. domów niewolników, zajazdów kupieckich, magazynów, etc.) ale ogólnie podlegają zdecydowanie skrzacim potrzebom i tak stanowi ich ogólna architektura (choćby adaptacja lasu pod budynki), a co z tym związane nie posiadają żadnych murów czy wałów obronnych. Specyficznymi rodzajami tychże miast są "Vin'na" czyli stolica, oraz "Sin'na" - stara stolica w Zajęczym Lesie. Pod wszelkimi innymi niż prestiżowa nazwa, miasta te są identyczne względem wyglądu i organizacji, jak 'Therfny', choć w przypadku stolicy zauwazyć można cały kwartał budowli dla 'dużych', wyglądający jak oddzielna osada, co ma związek z zapleczem dla dworu - tj. większą liczbą niewolników/pracowników większych ras, ale i domami dla przybyszów do Dziedzica, choćby orszaków dyplomatycznych i jego stałych gości.
'Laarny', to zupełnie co innego - te wielkie miasta zostały wręcz stworzone na potrzebę stałych i bardzo częstych kontaktów z innymi, większymi rasami, zatem ich architektura i urbanistyka przypomina bardzo miasta derińskie, choć urozmaicona mnogością skrzacich dobudówek i nadbudówek do normalnych budynków, a i gdzieniegdzie całe kwartały obliczone są jedynie na skrzacich mieszkańców (zazwyczaj mieszczących się na naturalnych wywyższeniach, np. skałach w obrębie miasta).
.
