Magia i fantastyka
: sob mar 06, 2021 2:55 pm
- Ta edycja Imperiusa rozgrywana jest w konwencji fantastycznej. Oznacza to kilka istotnych różnic w stosunku do wcześniejszych edycji:
- W świecie gry istnieją różne inteligentne rasy fantastyczne, zarówno te wykreowane przez Graczy jak i przez MG. Wiedza o niektórych jest dostępna od samego początku gry (państwa tworzone przez graczy), o innych będzie można dowiedzieć się w trakcie rozgrywki (np. eksplorując niezbadane obszary).
- W świecie gry istnieją różne nie-inteligentne rasy fantastyczne, a także surowce nie mające swojego realnego odpowiednika, wykreowane przez MG. Spotkać je będzie można m.in. eksplorując niezbadane obszary.
- W świecie gry istnieją niezbadane obszary (tzw. białe plamy), czyli obszary poza kontrolą państwową. Mogą one skrywać cenne, warte zdobycia bogactwa lub sekrety, czasem jednak ich opanowanie będzie wymagało niemałego trudu i wysiłku.
- W świecie gry istnieje magia i jednostki obdarzone talentem magicznym. Aspekt ten omówiony jest dokładniej poniżej.
- Magia na Imperiusie jest rzadka i tajemnicza. Założeniem jest, że początkowo żaden z awatarów graczy nie ma dokładnej wiedzy na temat tego jak działa, jakie są jej możliwości i na czym polega posługiwanie się nią. Wiedzę taką można próbować zdobyć w trakcie gry odpowiednimi działaniami. Poniższe informacje są dostępne dla każdego z graczy już na początku gry. Jak wiele z nich wie awatar gracza zależy już od jego decyzji i oceny wykształcenia pod tym względem.
- Nie każdy może zostać magiem. Do użytkowania magii niezbędne jest posiadanie talentu magicznego, który jest bardzo rzadką cechą wrodzona. Wśród niektórych ras jest on częściej spotykany niż wśród innych, niemniej nawet w najbardziej zmistycyzowanym społeczeństwie jedynie ułamek populacji posiada rzeczywisty dar do rzucania zaklęć. Talent zwykle da się rozpoznać wkrótce po urodzeniu – w wypadku różnych ras objawia się on inaczej: niektóre rasy kultywują tradycyjne obrzędy mające stwierdzić wystąpienie takiego talentu, w przypadku innych dochodzi zaś do serii „dziwnych zjawisk” jak lewitujące w pobliżu dziecka przedmioty czy oczy zmieniające kolor z dnia na dzień.
- Magia bardzo rzadko objawia się „od ręki”, na żądanie jej użytkownika. Większość czarowników twierdzi że do rzucenia zaklęć potrzebuje przygotowań, składników (nierzadko drogich i egzotycznych) i czasu na przeprowadzenie stosownych rytuałów czy obrzędów. Magii nie stosuje się na co dzień, magiczne przedmioty nie są powszechne, a nawet najpotężniejszy z czarowników jest tak samo podatny na cios miecza prostego knechta co jakikolwiek inny śmiertelnik.
- Użytkownicy magii często poświęcają się zgłębianiu swojego talentu i eksperymentowaniu z nim. Samo posiadanie talentu nie sprawia, że dana osoba wie jak go wykorzystać i umie przekuwać go w rzucanie faktycznych zaklęć. Służący u boku władców użytkownicy magii starają się zwykle gromadzić spisaną w tajemnych księgach wiedzę o poszczególnych zaklęciach czy prawidłach rządzących naturą magii.
- Istnieją zasadnicze dwie drogi rozwoju wiedzy i możliwości czarodziejskiej: nauka pod okiem innego maga, bądź samodzielne studiowanie źródeł wiedzy na ten temat. Jeśli użytkownik magii ma to szczęście, że opiekuje się nim jakiś władca, zapewne będzie liczył na pomoc w dotarciu do jednego i drugiego.