1. Na dochód wpływają składowe:
- populacja
- bogactwa
- podatki
- protekcja handlowa
- stabilność
2. Populacja to suma ludności zamieszkujących nasz kraj. Niezależnie czy jest to wielu poddanych w małej prowincji czy też mała ilość poddanych w wielkiej prowincji.
3. Bogactwa to bogactwa naturalne naszego kraju - drogocenne minerały, zwierzęta, produkty rzemieślnicze, ale też zboża, drewno, ryby i tym podobne.
4. Zmienna podatkowa to jedyna zmienna z bezpośrednim i natychmiastowym wpływem gracza. Gracz decyduje o wysokości podatków płaconych w jego domenie. Są to podatki wszelkie: pogłówne, cła, myta, i tak dalej. Niskie podatki mogą wpłynąć pozytywnie na migrację czy przedsiębiorczość ludności, ale uszczuplą finanse gracza. Wysokie podatki zapewnią nagły dopływ gotówki, ale może to się odbyć kosztem stabilności czy omijania naszego kraju przez kupców. W ostateczności nawet niepokojami czy buntami.
5. Protekcja handlowa stanowi jak władca/kraj postrzegany jest przez kupców. Im wyższy ten wskaźnik, tym bardziej kupcy czują się bezpiecznie i pod ochroną władz. Im niższy, tym bardziej cierpieć będzie handel w naszym kraju.
6. Stabilność to ogólny wskaźnik decydujący o poziomie porządku, egzekwowania prawa, pokoju i sprawności administracji w naszej domenie. Im niższa, tym gorzej mają się sprawy z utrzymaniem ładu i korupcją. Negatywnie na stabilność wpływa podnoszenie podatków, wojna, niepokoje, duża korupcja.
7. Wzór na dochód prezentuje się następująco:
((POPULACJA*PODATKI)+(ŚREDNIA(BOGACTWA*PODATKI);(BOGACTWA*PROTEKCJA HANDLOWA))*STABILNOŚĆ
Czyli: procent podatków wpływa na dochód bezpośredni z populacji (pogłówne). Na bogactwa oddziałują dwie zmienne - podatki (cła, myta) oraz protekcja handlowa. Średnia z tych dwóch stanowi o dochodzie z bogactw (dopiero po ich sprzedaży dostajemy gotówkę, czyli muszą to zrobić kupcy - i muszą nam zapłacić podatek). Całość tych dwóch źródeł dochodu przepuszczana jest jeszcze przez stabilność, co odwzorowuje poziom korupcji i ładu w naszej domenie - jak wiele dochodu trafi do naszej własnej kiesy.
8. Gracz informuje o poziomie podatków co turę na swoim tajnym forum. Bez takiej informacji zakłada się, że podatki nie ulegają zmianie. Wszystkie inne składowe i zmienne ustalane są przez Mistrza Gry. Zaleca się jednak informowanie o swoich inwestycjach i działaniach, w razie gdyby mogły umknąć MG.