Dochód


Zasady gry.
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3440
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Dochód

Post autor: Skryba »

Podstawy dochodu

1. Na dochód wpływają składowe:
  • populacja
  • bogactwa
oraz zmienne procentowe
  • podatki
  • protekcja handlowa
  • stabilność

2. Populacja to suma ludności zamieszkujących nasz kraj. Niezależnie czy jest to wielu poddanych w małej prowincji czy też mała ilość poddanych w wielkiej prowincji.


3. Bogactwa to bogactwa naturalne naszego kraju - drogocenne minerały, zwierzęta, produkty rzemieślnicze, ale też zboża, drewno, ryby i tym podobne.


4. Zmienna podatkowa to jedyna zmienna z bezpośrednim i natychmiastowym wpływem gracza. Gracz decyduje o wysokości podatków płaconych w jego domenie. Są to podatki wszelkie: pogłówne, cła, myta, i tak dalej. Niskie podatki mogą wpłynąć pozytywnie na migrację czy przedsiębiorczość ludności, ale uszczuplą finanse gracza. Wysokie podatki zapewnią nagły dopływ gotówki, ale może to się odbyć kosztem stabilności czy omijania naszego kraju przez kupców. W ostateczności nawet niepokojami czy buntami.


5. Protekcja handlowa stanowi jak władca/kraj postrzegany jest przez kupców. Im wyższy ten wskaźnik, tym bardziej kupcy czują się bezpiecznie i pod ochroną władz. Im niższy, tym bardziej cierpieć będzie handel w naszym kraju.


6. Stabilność to ogólny wskaźnik decydujący o poziomie porządku, egzekwowania prawa, pokoju i sprawności administracji w naszej domenie. Im niższa, tym gorzej mają się sprawy z utrzymaniem ładu i korupcją. Negatywnie na stabilność wpływa podnoszenie podatków, wojna, niepokoje, duża korupcja.


7. Wzór na dochód prezentuje się następująco:

((POPULACJA*PODATKI)+(ŚREDNIA(BOGACTWA*PODATKI);(BOGACTWA*PROTEKCJA HANDLOWA))*STABILNOŚĆ
Czyli: procent podatków wpływa na dochód bezpośredni z populacji (pogłówne). Na bogactwa oddziałują dwie zmienne - podatki (cła, myta) oraz protekcja handlowa. Średnia z tych dwóch stanowi o dochodzie z bogactw (dopiero po ich sprzedaży dostajemy gotówkę, czyli muszą to zrobić kupcy - i muszą nam zapłacić podatek). Całość tych dwóch źródeł dochodu przepuszczana jest jeszcze przez stabilność, co odwzorowuje poziom korupcji i ładu w naszej domenie - jak wiele dochodu trafi do naszej własnej kiesy.

8. Gracz informuje o poziomie podatków co turę na swoim tajnym forum. Bez takiej informacji zakłada się, że podatki nie ulegają zmianie. Wszystkie inne składowe i zmienne ustalane są przez Mistrza Gry. Zaleca się jednak informowanie o swoich inwestycjach i działaniach, w razie gdyby mogły umknąć MG.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
Awatar użytkownika
Skryba
Mistrz Gry
Posty: 3440
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dochód

Post autor: Skryba »

Miasta i złoża

1. Duże miasto, w znaczeniu dużego ośrodka administracyjno-handlowego, jest przydzielane automatycznie za każde 50 punktów populacji (PP). Oznacza to, że przy startowych 400 PP posiadamy 8 startowych miast.

2. Miasteczka, czyli mniejsze ośrodki, to każde 20 PP. Przy startowych 400 PP dysponujemy 20 miasteczkami.

3. Nie można w żaden sposób "podmieniać" sobie dużych miast i miasteczek. Mechanika ta jest z góry ustalona i taka sama dla każdego. Ośrodek miejski (niezależnie od wielkości) zawsze znajduje się w prowincji, z której PP wynika (nie można zatem przydzielić sobie np. wszystkich startowych miast w jednej prowincji).

4. Gracz swoimi działaniami może poprawić infrastrukturę danego ośrodka, a także pozytywnie wpływać na protekcję handlową prowincji/całego kraju, by zachęcić kupców do podróżowania przez jego miasta czy miasteczka. Gracz nie może bezpośrednio wpływać na PP. Rosną one samoistnie i gracz informowany jest o tym przez MG przy przydzielaniu dochodu co turę (jeśli faktycznie ta liczba się zmieni w ciągu tury). Wyjątkiem od tej reguły są ewidentne działania IG, jak np. wzięcie dużej liczby ludności w niewolę i osadzenie ich u siebie - ale o efektach i tak informuje dopiero MG. Podsumowując, działania gracza jedynie stymulują rozwój populacji, a nie bezpośrednie.

5. Z tej racji miasta i miasteczka także powstają samoistnie, gdy przekroczony zostaje dany próg PP. Gracz jedyne co może zrobić, to określić prawa danego miasta, jego nazwę, dokładną lokalizację w obrębie prowincji w której wzrosły PP oraz inne fabularne smaczki. Jak wspomniano, wspomaganie infrastruktury i protekcji handlowej nowego ośrodka z pewnością jest korzystne.

6. Jeśli chodzi o punkty bogactwa (PB), to działają tutaj analogiczne zasady, ale z innym opisem fabularnym. 20 PB to średniej wielkości złoże, bądź średnio zasobny klucz wsi, las do wyrębu, miejsce do połowu ryb itd. 50 PB to już spore złoże/zasób.
When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. - C.S. Lewis
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zasady”