Założenia
: ndz cze 12, 2022 10:08 pm
1. Gra Telikos 2 jest grą turową. Podzielona jest na cztery etapy:
Drugi etap odpowiada epoce feudalizmu - odpowiednik naszych lat ok. 1000-1400.
Trzeci etap odpowiada epoce renesansu - odpowiednik naszych lat ok. 1400-1800.
Czwarty etap jest opcjonalny i nie musi zostać rozegrany. Jest on odpowiednikiem długiego XIX stulecia, odpowiednik naszych lat 1800-1918.
2. Każdy etap trwa mniej-więcej 5 do 10 tur. Długość ta może być dowolnie zmieniana przez MG w porozumieniu z graczami, tj. wydłużana bądź skracana.
Przy założeniu, że każda tura trwa tydzień, co około 2 miesiące wchodzimy w nowy etap.
3. Między etapami dochodzi do tzw. czyszczenia planszy. MG decyduje wtedy o pewnych fabularnych przeskokach, które zapewnić mają spójność fabularną. Oczywiście dąży do jak najmniejszych ingerencji, celem jest to, by następny etap był odpowiednio grywalny.
Może zatem dojść do usunięcia niepotrzebnych krajów NPC na drodze podboju czy innej, niejako "poza grą".
Na czyszczenie planszy może zostać przeznaczony okres od 50 do 100 lat, a więc na przykład etap 1 może się zakończyć w roku 1000, natomiast etap 2 zacznie się od roku 1050.
Jest to delikatny proces, także podlega pełnym negocjacjom z graczami.
4. Gracz ma prawo "pierwokupu" swojego poprzedniego kraju, ale nie musi się na niego zdecydować. Dopuszczalne są zatem sytuacje, gdy gracz zmienia kraj między etapami - na kraj innego gracza (przy jego pozwoleniu) bądź kraj NPC.
Nie ma możliwości wyzuć gracza z jego kraju, jeśli ten nie chce go zwolnić. Gracze pokonani w poprzednim etapie (których kraj przestał istnieć) mogą ponownie dołączyć do gry w następnym etapie. Jeśli nie będzie wolnych krajów, MG może w ramach "czyszczenia planszy" zrobić miejsce dla takiego gracza.
5. Wszystkie wynalazki i innowacje muszą zostać wynalezione przez graczy (oczywiście poza tymi, które były już dostępne na starcie). Do tworzenia wynalazków i ich implementacji służą wydatki na kulturę, dwór, technologię, ogólnie pojęty mecenat. W razie braku wynalezienia danego wynalazku z reguły nie będzie on dostępny. W krytycznych wypadkach może się on pojawić w ramach "czyszczenia planszy" przez MG, ale nie jest to gwarantowane.
6. Dla danego etapu limitowana jest dostępność form ustrojowych, praw ogólnych i dziedziczenia, religii i kultur. Przykładowo, w pierwszej erze z reguły dostępne będą głównie formy plemienne, demokracji wojennych itp. z mechanizmem elekcji bądź równego podziału dziedziczenia. Dostępne będą tylko religie objawione, bądź inne naturalne. Wraz z kolejnymi turami bądź też etapami pojawiać się będą nowe możliwości - ewolucji naszej domeny w republikę kupiecką, teokrację, wprowadzenia primogenitury czy też nowej religii.
Jeżeli chodzi o kultury, podejmowane w grze decyzje będą mieć również na nie duży wpływ. Podbicie państwa sąsiada i np. zdecydowanie o równości obu ludów może doprowadzić do tego, że w następnym etapie nasza ludność będzie uważać się za ludność kultury synkretycznej.
Odwzorowywać to będzie procesy, które wydarzyły się w naszym świecie - jak np. powstanie kultury i języka angielskiego z anglo-saskiego i normandzkiego czy też przejście z kultury frankijskiej (germańskiej) do francuskiej (romańskiej).
7. Świat Telikos odpowiada w dużej mierze naszemu światowi. Znajduje się na planecie takiej, jak Ziemia. Znajduje się w tej samej odległości od słońca, ma swój księżyc, pole magnetyczne. Pod względem klimatu kontynent znajduje się na południowej półkuli - jego najbardziej południowe krańce zbliżają się do kraju wielkiego lodu, za którym leży biegun południowy. Północne skraje kontynentu są niemiłosiernie gorące, znajdując się niebezpiecznie blisko równika i miejsc, gdzie ponoć żeglarze widzieli, jak gotuje się woda w morzu.
Różni się także pod kątem płyt tektonicznych, no i oczywiście języków, kultur, religii i historii. Używane są zarówno kalendarze solarne i lunarne, systemy dziesiętne jak i inne. Należy liczyć się także z innymi nazwami dni i tygodni, jako, że czerpią z zupełnie innych tradycji.
Gramy w konwencji low fantasy, magia, inne rasy, smoki i demony istnieją tylko w sferze podań i legend.
- Era Wędrówek Ludów
- Era Królestw i Rycerzy
- Era Odrodzenia, Kultury i Nauki
- Era Imperiów i Dekadencji
Drugi etap odpowiada epoce feudalizmu - odpowiednik naszych lat ok. 1000-1400.
Trzeci etap odpowiada epoce renesansu - odpowiednik naszych lat ok. 1400-1800.
Czwarty etap jest opcjonalny i nie musi zostać rozegrany. Jest on odpowiednikiem długiego XIX stulecia, odpowiednik naszych lat 1800-1918.
2. Każdy etap trwa mniej-więcej 5 do 10 tur. Długość ta może być dowolnie zmieniana przez MG w porozumieniu z graczami, tj. wydłużana bądź skracana.
Przy założeniu, że każda tura trwa tydzień, co około 2 miesiące wchodzimy w nowy etap.
3. Między etapami dochodzi do tzw. czyszczenia planszy. MG decyduje wtedy o pewnych fabularnych przeskokach, które zapewnić mają spójność fabularną. Oczywiście dąży do jak najmniejszych ingerencji, celem jest to, by następny etap był odpowiednio grywalny.
Może zatem dojść do usunięcia niepotrzebnych krajów NPC na drodze podboju czy innej, niejako "poza grą".
Na czyszczenie planszy może zostać przeznaczony okres od 50 do 100 lat, a więc na przykład etap 1 może się zakończyć w roku 1000, natomiast etap 2 zacznie się od roku 1050.
Jest to delikatny proces, także podlega pełnym negocjacjom z graczami.
4. Gracz ma prawo "pierwokupu" swojego poprzedniego kraju, ale nie musi się na niego zdecydować. Dopuszczalne są zatem sytuacje, gdy gracz zmienia kraj między etapami - na kraj innego gracza (przy jego pozwoleniu) bądź kraj NPC.
Nie ma możliwości wyzuć gracza z jego kraju, jeśli ten nie chce go zwolnić. Gracze pokonani w poprzednim etapie (których kraj przestał istnieć) mogą ponownie dołączyć do gry w następnym etapie. Jeśli nie będzie wolnych krajów, MG może w ramach "czyszczenia planszy" zrobić miejsce dla takiego gracza.
5. Wszystkie wynalazki i innowacje muszą zostać wynalezione przez graczy (oczywiście poza tymi, które były już dostępne na starcie). Do tworzenia wynalazków i ich implementacji służą wydatki na kulturę, dwór, technologię, ogólnie pojęty mecenat. W razie braku wynalezienia danego wynalazku z reguły nie będzie on dostępny. W krytycznych wypadkach może się on pojawić w ramach "czyszczenia planszy" przez MG, ale nie jest to gwarantowane.
6. Dla danego etapu limitowana jest dostępność form ustrojowych, praw ogólnych i dziedziczenia, religii i kultur. Przykładowo, w pierwszej erze z reguły dostępne będą głównie formy plemienne, demokracji wojennych itp. z mechanizmem elekcji bądź równego podziału dziedziczenia. Dostępne będą tylko religie objawione, bądź inne naturalne. Wraz z kolejnymi turami bądź też etapami pojawiać się będą nowe możliwości - ewolucji naszej domeny w republikę kupiecką, teokrację, wprowadzenia primogenitury czy też nowej religii.
Jeżeli chodzi o kultury, podejmowane w grze decyzje będą mieć również na nie duży wpływ. Podbicie państwa sąsiada i np. zdecydowanie o równości obu ludów może doprowadzić do tego, że w następnym etapie nasza ludność będzie uważać się za ludność kultury synkretycznej.
Odwzorowywać to będzie procesy, które wydarzyły się w naszym świecie - jak np. powstanie kultury i języka angielskiego z anglo-saskiego i normandzkiego czy też przejście z kultury frankijskiej (germańskiej) do francuskiej (romańskiej).
7. Świat Telikos odpowiada w dużej mierze naszemu światowi. Znajduje się na planecie takiej, jak Ziemia. Znajduje się w tej samej odległości od słońca, ma swój księżyc, pole magnetyczne. Pod względem klimatu kontynent znajduje się na południowej półkuli - jego najbardziej południowe krańce zbliżają się do kraju wielkiego lodu, za którym leży biegun południowy. Północne skraje kontynentu są niemiłosiernie gorące, znajdując się niebezpiecznie blisko równika i miejsc, gdzie ponoć żeglarze widzieli, jak gotuje się woda w morzu.
Różni się także pod kątem płyt tektonicznych, no i oczywiście języków, kultur, religii i historii. Używane są zarówno kalendarze solarne i lunarne, systemy dziesiętne jak i inne. Należy liczyć się także z innymi nazwami dni i tygodni, jako, że czerpią z zupełnie innych tradycji.
Gramy w konwencji low fantasy, magia, inne rasy, smoki i demony istnieją tylko w sferze podań i legend.