1. Wojskowość oparta jest, poza samą armią, na sześciu filarach:
- Logistyka
- Technologia
- Morale
- Teren
- Dowództwo
- Fortuna – aspekt losowy
3. Technologia to oczywiście przewaga uzbrojenia, czy to chodzi o lepsze miecze i zbroje w pierwszych etapach, czy o muszkiety skałkowe i potężne armaty w późniejszych. Dzięki technologii mogą zdarzyć się sytuacje, gdy mniej liczne wojsko bije na głowę to liczniejsze.
4. Morale to stan ducha armii, czy wierzy ona w nasz cel, czy popiera naszą sprawę, czy też chce jak najszybciej wrócić do domów. Wpływa na nią wszystko, ale przede wszystkim czas kampanii, czy wojsko wygrywa czy przegrywa oraz aprowizacja i żołd. Jeśli w obozie wybuchnie epidemia to wojsko cierpi nie tylko fizycznie, ale i podupada morale.
5. Teren to przewaga lub jej brak dla armii ze względu na zajęte pozycje. Najbardziej oczywiste przykłady to: czy armia musi przeprawiać się przez rzekę, walczy na wzgórzu czy pod wzgórze, czy jest gorąco, lodowato, mokro czy sucho.
6. Dowództwo to suma umiejętności naszego sztabu, czyli głównodowodzącego, jego zastępcy i generałów, którym powierzyliśmy armię. Armią może dowodzić i nasz awatar, ale jest to ryzykowne – może zostać wszak pojmany lub zginąć w walce. Dobry dowódca jest w stanie sprawić, że słabsze wojsko wygra. Ale też popularny wśród ludu dowódca może się okazać dla nas problemem.. politycznym.
7. Wreszcie Fortuna – ta kapryśna bogini. Czasami wszystko może pójść na opak. Armia będzie dobrze zaopatrzona, dowódca zdolny, morale wysokie a teren sprzyjający, ale zabraknie po prostu szczęścia. Nie jest to oczywiście najważniejszy filar, ale warto o nim pamiętać, gdy będziemy przeklinać swoje klęski.